Joel Sandborg återvänder som ny klubbdirektör

I februari i år tog HIF:s dåvarande klubbdirektör Mats-Ola Schulze time out på obestämd tid. Under hans frånvaro så har Marknadschefen Helena Wennerström suttit på dubbla stolar. Nu står det dock klart att Helena kan släppa klubbdirektörsrollen till förmån för en ”comebackande” Joel Sandborg

“2017 var ett tufft år för alla som arbetar med och inom Helsingborgs IF. Klubbdirektör Mats-Ola Schulze har under sina snart två år på HIF arbetat hårt och intensivt vilket nu lett till att han fått rådet från läkare att hålla låg profil”

Så lät uttalandet från ordförande, Krister Azelius, i samband med att MoS klev åt sidan. På klubbens medlemsmöte, för några veckor sedan, släppte Azelius uppgifterna att Mats-Ola inte skulle komma tillbaka och att man nu var beredd att gå in i en rekryteringsprocess för att hitta hans efterträdare på posten. Ett av de självklara namnen var den tf Klubbdirektören, Helena Wennerström, som haft den otacksamma uppgiften att agera på två poster under hela MoS sjukskrivning. Nu står det dock klart att det inte blir Helena som får uppgiften att åter etablera klubben i Allsvenskan under 2019.

Det blir istället den 38-årige Joel Sandborg som återvänder till sin gamla roll.  Sandborg var den som, sommaren 2014, klev in på posten i samband med att Paul Myllenberg fått lämna HIF. Klubbdirektörsrollen hade han fram till våren därpå när David Brodetsky tog över ansvaret. I samband med att Sandberg lämnade klubben så menade han att klubben hade valt en kommersiell inriktning som han inte kunde ställa upp på. Istället valde Sandborg att kliva på en tjänst som kommersiellt ansvarig för Rögle. I bagaget har han dock även en tjänst som marknads- och försäljningsansvarig på Svensk Elitfotboll, SEF. Med andra ord så är det en klubbdirektör med god insyn och erfarenhet från både föreningsliv och hur man tänker och jobbar inom svensk toppfotboll.

Vi på AOH hälsar Joel välkommen tillbaka och ett stort lycka till med sin nya utmaning att på nytt etablera HIF i toppskiktet inom svensk fotboll

2 kommentarer

1. Det skulle vara väldigt intressant om du utvecklade “I samband med att Sandberg lämnade klubben så menade han att klubben hade valt en kommersiell inriktning som han inte kunde ställa upp på. ” Vad innebar det och kommer HIF att ändra inriktning nu?

2. Hej Mats! Det är ju allmänt känt att Joel var väldigt negativt inställd till att HIF skulle teckna ett avtal med Lagardere. Ett avtal som HIF sedermera lyckades kliva ur några år senare. Det handlade, vad jag förstod det som, att JS ville att klubben skulle fokusera sina MF-intäkter på det lokala planet och inte via en utländsk central organisation. Nu är detta historia och hur HIF ser på framtiden kan nog bara dem svara på?