Inför Elfsborg – med P-O Ljung

Helsingborgs ryck i den allsvenska tabellen kan till viss del ha sänkt förväntningarna på matchen. Men bered er på en rejäl fight imorgon när serieledaren HIF åker till Borås för att försöka säkra tre poäng i kampen om SM-guldet. Samma startelva som senast hemma mot Mjällby är aviserad och även truppen tycks förbli intakt, med viss reservation för Christoffer Andersson, som eventuellt kan komma att ersätta Jörgen Skjelvik.

I förra matchen på Olympia fick vi se en lyckosam debut från nye normannen Thomas Sörum, som inte bara öppnade målskyttet för dagen, utan även stod för två målgivande passningar. Två-noll-målet prickades in vackert på distans från unge Simon Thern, som nu kom mer till sin rätt i vänsterytterpositionen, än tidigare när han placerats i en sk fri roll. Erik Sundin punkterade sedan matchen genom att göra tre-noll i öppen bur.

– Det enda som man kan ha åsikter om är väl egentligen vårt försvarsspel. Nu var det första gången som denna backlinjen spelade ihop och det tar sin tid innan alla finner sina roller. Mot Häcken tog det drygt trettio minuter att hitta rätt och nu senast behövdes inte mer än en kvart, så jag är klart nöjd.

– Vi har en grupp ambitiösa spelare som jobbar hårt för varandra. Och även om alla kan ha en dålig dag, så vet vi att viljan och kunskapen finns och att det på sikt också blir bra.

Gratulerar till nytt klubbrekord – med 17 raka matcher utan förlust i allsvenskan.

– Tack för det, här vill jag gärna lyfta lite på hatten för Conny Karlsson. Alla kände till hans meriter när han kom till klubben, men utöver att ha sammansvetsat gruppen, har han lyckats i utvecklingen av såväl unga, som äldre spelare.

– Samarbetet har fungerat bra från första dagen. Och även om vi, när han tillträdde, var rejält nederlagstippade. Så infann sig en positiv känsla och tro på laget redan i ett tidigt skede.

Vad gör ni nu internt för att behålla fokus och inte blicka alltför långt framåt?

– Vi tar en match i taget haha. Nej, men en fördel i år är att vi har flera spelare som var med ifjol och inte vill se en upprepning. Annars är det upp till var och en hur man väljer att fokusera.

Vad kan vi vänta oss för matchbild imorgon?

– Lite lurigt är det trots allt, nu när de kommer från tre raka förluster. På ett vis hade det nästan varit bättre att de hade ett par segrar bakom sig, för då hade vi på förhand kanske haft bättre koll på hur de skulle matcha laget. Men det ger å andra sidan bara en extra krydda inför morgondagen.

– Förhoppningsvis kommer vi att få se en bra fotbollsmatch, med högt bolltempo och ett variationsrikt anfallsspel.

I förebyggande syfte hölls dagens träning på Olympias konstgräsmatta. Startelvan imorgon:

Hansson

Wahlstedt Baffo Holgersson Hanstveit

Lindström Gashi May Thern

Sundin Sörum

Should I stay or should I go – sjöng The Clash 1981 (och frågan är fortfarande lika aktuell)

Det står redan nu klart att året 2011 kommer att gå till historien som klubbens bästa någonsin ekonomiskt. Tack vare försäljningar av Joel Ekstrand, Marcus Nilsson, Alexander Gerndt och Rasmus Jönsson, så kommer klubben att för första gången på länge stå skuldfri, samt utrustad med en välfylld plånbok inför kommande säsong.

Men även om en del förstärkningar till truppen redan har anlänt, så finns det ändå en överhängande risk att vi inför nästa säsong kommer att få se en hel del nya ansikten. I dagsläget har följande spelare: Erik Wahlstedt, Hannu Patronen, Marcus Holgersson, Erik Sundin, Johan Eiswohld och Daniel Andersson, samtliga utgående kontrakt. Sportchefen Jesper Jansson bekräftar att det förs, om än på olika nivåer, diskussioner om framtiden med mer eller mindre samtliga.

Marcus Bergholz, samt Oscar Berglund som båda är utlånade, beräknas om inget oförutsett händer återvända till klubben. Vi undrade om Assyriska visat något intresse av en fortsättning med Oscar.

Nej, men det fanns en del andra intressenter under sommarfönstret, även om det blev aldrig något, hälsar Jesper Jansson.

Studio Elfsborg (extern länk) Försnack (extern länk)

2 kommentarer

1. Om man tänker till nästa säsong är det klart att det behövs förstärkningar i backlinjen om alla 3 (Whalén, Patronen & Holgersson) försvinner. Men å andra sidan kan HIF locka med Europaspel igen & ett vinnande koncept så inte orolig på den fronten – då är man mer fundersam på back-up för Pär: om Danne vill sitta en eller två säsonger till på bänken så litar jag på honom men vill han ej så är frågan om Oscar är så motiverad med tanke på enda gången han fått spela allsvenskt/cupmatcher var under Baxters ledning och då först mot slutet av säsongen…

Men först kvällens drabbning och visst lurigt när Elfsborg kommer från 3 raka förluster men gör ju att de måste satsa framåt och spelar HIF smart & som ett kollektiv (vilket ju varit vårt adelsmärke under P-O & Connys ledning) så kommer chanserna för en repris på fjorårets drabbning. Vilket hade varit extra skoj för Sudden då han med 2 mål i förra mötet gjorde sin kanske bästa match det året så gärna “replay” tack!

2. Wahlstedt – både hoppas och tror att Wahlstedt kör ett år till.

Patronen – Tror nästan han vill röra på sig, med tanke på den lilla speltid han fått (när han faktiskt har varit frisk).

Holgersson – Har tydligen fått ett kontraktsförslag, som ej godtagits. Kan Ängelholm vara ett alternativ om de går upp, samt får ordning på ekonomin?