Fler spelare lämnar HIF

191005 Helsingborgs Mamudu Moro deppar efter missad målchans under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och Helsingborg den 5 oktober 2019 i Uppsala. Foto: Tobias Sterner / BILDBYRÅN / Cop 254

I dag kom beskedet att Markus Holgersson avslutar sin karriär och därmed inte kommer finnas med när HIF drar igång förberedelserna inför den kommande säsongen. Men där är fler spelare, i vår nuvarande trupp, som gjort sitt…

Alexander Farnerud, Markus Holgersson, Mamudu Moro, Fredrik Liverstam och Tobias Mikkelsen sitter alla på utgående kontrakt och nu står det klart att ingen av dem återfinns, i HIF, kommande säsong. Åtminstone inte som det ser ut i dagsläget.

Alexander Farnerud tillhör en av de spelarna som inte erbjuda något nytt kontrakt kommande säsong
Foto: Johan Lilja

En skadedrabbad Alexander Farnerud gjorde comeback inför den här säsongen och spelade nitton allsvenska matcher, varav sexton från start. Mamudu Moro kom till HIF från Mjällby inför säsongen 2018 och imponerade stort. Under 2019 har dock mittfältaren/anfallaren endast noterats för ett mål och sedan i somras har förhandlingarna legat på is avseende en ev förlängning.

Fredrik Liverstam återvände till HIF inför säsongen 2018. I år gjorde han sjutton allsvenska framträdanden. Tobias Mikkelsen, som anlände i somras, hade bara skrivit ett korttidskontrakt. Dansken har främst agerat inhoppare och endast startat i tre matcher under hösten.

Utöver de som lämnar så har vi även Filip Sjöberg har varit aktuell för ett A-lagskontrakt. Vad som händer för hans del bör stå klart inom en snar framtid. Sedan har vi lånen Ibrahim Bancé och Tashreeq Matthews. Där kommer klubben att diskuteras deras framtid dvs om de ev ska köpas loss, under den kommande veckan.

Under förra veckan blev det dessutom klart att lånet Kundai Benyu återvänder till Celtic

3 kommentarer

1. Är nog en mix av det du själv nämner. Generellt så handlar det om att HIF vill föryngra truppen och då faller några bort. Sen har man ju även en ekonomi att förhålla sig till och då får man även se till prestation vs lönekrav och då faller någon ifrån pga det

2. En tredje faktor är väl att Mellberg vill bygga “sitt eget lag” och hitta spelare som passar in i det bygget.