Erik Brunnström – HIFs marknadschef “Det finns och har alltid funnits starka åsikter om HIF”

HIF är inne i en omorganisation vilket innebär att det tillkommit en del nya ansikte på Sportkontoret. En av dessa är Erik Brunnström som är, övergripande ansvarig för klubbens privatmarknad. Men även om Erik är ny i sin roll så är det inte första gången som han jobbar för HIF

 

Vilka är dina arbetsuppgifter i HIF och är de samma som i Rögle ?

Jag har det övergripande ansvaret för privatmarknadssidan som innefattar biljetter, säsongskort, souvenirshop, event, e-sport, medlem och marknadsföring. Arbetsområdet är lite större i HIF än i Rögle även om arbetsuppgifterna är snarlika. Min bakgrund är bl a två säsonger i Rögle som ansvarig för privatmarknaden. Jag är utbildad inom sportmarknadsföring på Caddie Sport & Business och uppvuxen i en sportfamilj, där HIF självklart har varit mitt lag sen barnsben.

Vilka erfarenheter och vilket kontaktnät tar du med dig från din tid i Rögle ?

Jag tar i första hand med mig kontakterna vad gäller marknadsföring samt event.

På vilket sätt vill du sätta din personliga prägel på ditt jobb i HIF, och hur vill du vidareutveckla det ?

Helsingborgs IF ska vara en toppklubb i Allsvenskan både på plan och utanför. Vi är idag ett av regionens starkaste varumärke och är inne i en stor återuppbyggnadsfas för att ta tillbaka HIF till den nivå där vi hör hemma. Vi har fantastiska supportrar som stöttar oss i med- och motgång, och där handlar mycket om att bygga den starka kärnan större. För att nå högre publiksiffror måste vi arbeta för att göra HIF till den mest attraktiva klubben för våra medlemmar, säsongskortinnehavare och sponsorer, vilket gör att de kommer att prata om klubben i positiva termer. Det handlar i mångt och mycket om att skapa någonting som folk vill tillhöra och vara en del av och i längden skapa fler ambassadörer för klubben.

För att nå dit krävs det att man vågar ta risker, satsa på goda relationer samt skapa ett HIF som invånare i Helsingborg med omnejd kan relatera till. Det finns och har alltid funnits starka åsikter om HIF, men som jag ser det handlar det om att omsätta detta till något positivt. Det finns personer i staden som kanske inte har HIF som sitt favoritlag i Allsvenskan, vilket är ett misslyckande från vår sida enligt mitt sätt att se på det. Därför satsar vi mycket på föreningssamarbete för att stärka relationerna till klubbar i regionen, men även till deras intressenter.

Vilka är era främsta målgrupper och hur ser samarbetet ut med dem?

Jag vill att vi anpassar vårt arbete till alla tänkbara supportergrupper, individer och familjer i alla tänkbara åldrar. I dagsläget har vi ett mycket bra samarbete med alla supportergrupper.

Hur påverkar lagets sportsliga resultat ditt arbete i HIF?

Visst ökar intresset när resultaten är bra och vice versa men vi kan inte stirra oss blinda på det, utan vi känner tillförsikt i vårt jobb och lägger ner lika mycket energi hela tiden, för att få intresset att växa på sikt. Det sämsta man kan göra i min roll är att fokusera och vänta på sportsliga resultat. Utmaningen i mitt arbete är när det går sämre sportsligt och ändå bibehålla ett stort intresse. Då gäller det att tänka i nya banor och komma ut på fler event, t ex för att visa att klubben inte viker ner sig.

Jobbar du i nära samarbete med de som ansvarar för spelarsidan, och hur ser i så fall ert samarbete ut?

Enbart när det gäller event och marknadsföringsaktiviteter.

 

HIFs Erik Brunnström har visionen klar för sig – “Vi ska vara en toppförening som även spelar matcher ute i Europa”

Vilka visioner har du med HIF sportsligt, ekonomiskt  och organisatoriskt ?

På kort sikt handlar det om ett Helsingborgs IF som ska etablera sig i Allsvenskan. På längre sikt  ska vi vara Sveriges och Nordens ledande fotbollsförening både på planen och utanför. Varken jag eller någon som verkar i eller kring HIF är nöjda med att bara var ett Allsvenskt lag. Vi ska vara en toppförening som även spelar matcher ute i Europa. För att nå dit krävs det förutom ett bra lag på planen, en stark och målmedveten organisation samt kontroll på ekonomin. Även om vi har stött på våra motgångar denna säsongen så ser jag mycket positivt på framtiden, och jag är helt övertygad om att vi kommer att dit vi vill vara.

Till sist – detta är inte första gången som du jobbar för klubben?

Nej det stämmer! Under min utbildning så gjorde jag två LIA perioder på HIF samt arbetade med event under hemmamatcherna. Det var en väldigt lärorik tid där jag fick god kännedom om hur HIF fungerar på insidan vilket varit en stor fördel för mig.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*