Ymer & Experten presenterar Allsvenskan 2010 – Elfsborg

Imorgon startar Allsvenskan! (Och på söndag startar den egentligen…) En av årets guldfavoriter är:

IF Elfsborg

Arena: Borås Arena (Kapacitet: ca 17.000)

Meriter: Svenska mästare 5 gånger och Svenska Cup-mästare 2 gånger

Historik:
IF Elfsborg grundades 1904 som Borås Fotbollslag, två år senare ändrade man till IF Elfsborg. Elfsborg spelar sina hemmamatcher på Borås Arena som 2005 ersatte den gamla arenan, Ryavallen.

1926 kvalificerade sig laget för första gången till allsvenskan via seger i Västsvenska serien och kvalseger mot Halmstads BK. Den historiska första vinsten i allsvenskan kom mot Westermalms IF. 1935 följde den första allsvenska medaljen via en tredjeplats. Hemmaplan vid denna tid var Ramnavallen.

1939 vann Elfsborg Allsvenskan i stor stil med nio poängs marginal. Landslaget dominerades av elfsborgare när sju man deltog i landskamperna mot Danmark och Norge. 1940 försvarade man SM-titeln på bättre målskillnad. 1941 invigdes Ryavallen. Under tre år slutade klubben sedan tvåa i allsvenskan (1943-1945).

2006 vann IF Elfsborg Allsvenskan, och därmed sitt femte SM-guld, och har de senaste åren varit med och tampas om sm-guldet varje säsong.

HIF-relaterad kuriosa:
Senaste matchen HIF mötte Elfsborg var i Allsvenskan den 1 November 2009. Matchen spelades i Borås och slutade 1-0 till Elfsborg.

Ymer analyserar:
Elfsborg har stabiliserat sig som en frekvent guldfavorit de senaste åren. Elfsborg har en bra mix av yngre ambitiösa spelare och äldre rutinerade, såsom Lucic, Svensson. Dessutom får man väl trots allt kalla Magnus Haglund för en yngre förmåga, i alla fall i dessa sammanhang. Haglund har en mycket bra spelidé och han har dessutom fått tid och möjlighet att skapa detta som en stark grund i laget. Men på något vis känns det som om att han har gjort sitt i Elfsborg nu? Sedan sm-guldet 2006 har Elfsborg varit nära, men inte kommit ända fram. Jag tror att Haglund har gjort vad han kan för Elfsborg och att det är dags för honom att hitta nya utmaningar. Han har redan lagt grund för en ny tränare som kanske kan spetsa till laget och ge dem ett nytt sm-guld, för i år blir det precis som tidigare, de snubblar på mållinjen.

Allsvensk slutplacering: 1-4 plats

Experten, Jonas Dahlquist analyserar:
Kvalitetsmässigt har Elfsborg den bästa truppen i Allsvenskan, men trots detta blev de inte bättre än trea förra året. Alltså finns det saker som går att förbättra för Magnus Haglund. Särskilt formsvackan under sommarmånaderna tycker jag var märklig, men det är klart att deras spel i Europa kan vara en förklaring på varför det gick knackigt där. Under våren var dock Elfsborg stundtals charmanta att skåda – och lyckas de bara undvika lika djupa formsvackor som ifjol så ska de vara en av favoriterna till guldet.

Allsvensk slutplacering: 1-4 plats