Ymer & Experten analyserar Allsvenskan 2012 – Djurgårdens IF

Vissa kallar dem för “Skansen”. Själva kallar dem sig för “Stockholms Stolthet”. Vi säger kort och gott; Djurgårdens IF!

Djurgårdens IF

Arena:
Stockholms Stadion
(Kapacitet ca 14.000 – Naturgräs)

Meriter:
Svenska Mästare: 1912, 1915, 1917, 1920, 1955, 1959, 1964, 1966, 2002, 2003, 2005
SvenskaCupmästare: 1990, 2002, 2004, 2005

Historik:
Föreningen bildandes 12 mars 1891 och då var det huvudsakligen dragkamp, löpning, rodd och skidor som stod på programmet. Däremot hade fotboll svårt att komma igång i slutet av 1800-talet i Stockholm, främst för att riktiga spelplaner saknades. År 1896 byggdes Idrottsparken, en cykel- och friidrottsarena, och 1899 var året då fotboll kom med på Djurgårdens program. Teodor Andersson från Göteborg, en före detta GAIS-spelare, blev medlem i föreningen och hjälpte till att starta fotbollssektionen.

Djurgårdens IF har spelat 53 säsonger i Allsvenskan och vunnit den sju gånger, säsongerna 1954-55, 1959, 1964, 1966, 2002, 2003 och 2005. Djurgårdens IF ligger på sjundeplats i den allsvenska maratontabellen.

Sedan 1936 är Stockholms Stadion Djurgårdens hemmaarena för allsvenska matcher och i Svenska cupen, men vid derbymatcher mot Stockholmsrivalerna AIK och Hammarby IF samt vid europacupmatcher är Råsundastadion hemmaplan.

DIF har haft tre storhetstider i vilka samtliga SM-titlar vunnits. Dessa inföll under 1910-talet, 1950-talet och 1960-talet och 2000-talet. Laget har vunnit SM-guld 11 gånger och Svenska cupen 4 gånger. Djurgården kallas även för Djurgår’n, DIF, Järnkaminerna eller Blåränderna.

Klara nyförvärv:
Nahir Oyal (mittfältare, Syrianska) Yussif Chibsah (mittfältare, Gefle IF), Martin Broberg (mittfältare, Degerfors) Brian Span (mittfältare/anfallare, Univeristy of Virginia), Kasper Jensen (målvakt, Midtjylland), Ricardo Santos (anfallare, Kalmar), James Keene (anfallare, Elfsborg, lån), Andreas Dahlén (försvarare, Frankfurt) Marc Pedersen (försvarare, Vejle)

Klara förluster:
Mattias Jonson (anfallare, slutar) Pa Dembo Touray (målvakt, Santos, Sydafrika) Prince Ikpe Ekong (mittfältare, klubb ej klar) Adam Guira (mittfältare, klubb ej klar) Mehdi Khalil (målvakt klubb ej klar) André Calisir (back, Jönköpings Södra) Hrvoje Milic (mittfältare, NK Osijek) Boyd Mwila (anfallare, klubb ej klar) Joakim Alriksson (mittfältare, klubb ej klar) Danilo Kuzmanovic (försvarare, FK Rad), Johan Oremo, (anfallare, Gefle), Jani Lyyski (back, Mariehamn)

HIF-relaterad statistik:

Allsvenska möten genom tiderna – Hemma: 36 13 10 13 67 61 (+6)
Borta: 37 13 8 16 67 73 (-6)
Totalt: 73 26 18 29 134 134 (+0)

Ymer analyserar:
Efter ett par års kämpande i botten av en eller annan anledning, är min känsla nu att det är dags för Djurgården att åter blanda sig in bland topplagen. Magnus Pehrson har inför denna säsong gjort en rejäl inventering bland sina spelare och låtit en del få gå och köpt in nya för att fylla luckorna. Bland de mer spännande nyförvärven ser vi Keene (Elfsborg) och Santos (Kalmar). Det ser ut som att Djurgården kommer få ett bra anfall om allt klaffar. Värre kanske med försvaret?

Årets ! :
Publiken! Det verkar vara ett sällan skådat drag kring Djurgårdsfansen. Antingen för att det är sista säsongen på Stockholms Stadion, eller för att de har höga förväntningar på årets säsong.

Året ? :
James Keene? Hur bra är han egentligen? Efter att ha haft en tynande tillvaro i Elfsborg, ska åter få släppas fri (Lex. GAIS). Vi får se om det räcker?

Slutplacering i Allsvenskan 2012:
5-8 plats.

Experten analyserar:
Ursäkta röran – vi bygger om! Så låter det i år igen från Djurårdens håll.

Förra året varvades topprestationer med direkt bedrövligt spel. Magnus Pehrsson har hel klart en vision men det tar tid att få saker och ting som han vill, och under tiden måste trepoängarna spelas in.

Mattias Jonson kommer att saknas, men samtidigt öppnar hans pension upp för andra. En sån som Daniel Sjölund har nu ett tydligt läge att ta ett ytterligare kliv.

Årets ! :
Philip Hellquist är en spelare med många fina ingredienser – lyckas Pehrsson bara få rätt roll åt honom kan han bli en mycket viktig spelare för dem.

Årets ? :
Ny målvakt, nytt i backlinjen, nytt i anfallet… det låter som att det kan ta ett tag innan allt sätter sig. Har DIF tid med det?

Slutplacering i Allsvenskan 2012:
9-12 plats.

1 kommentar