Ymer & Experten analyserar Allsvenskan 2011 – Trelleborgs FF

Idag tar vi tempen på och analyserar det sydligaste laget i Allsvenskan, Trelleborgs FF.

Trelleborgs FF

Arena: Vångavallen (Kapacitet: ca 10.000)

Meriter: Lilla Silvret 1992

Historik:
Trelleborgs FF grundades den 6 December 1926 genom en sammanslagning av klubbarna Wictoria och Sport.  TFF spelar sina hemmamatcher på Vångavallen, som invigdes 1933, då under namnet Trelleborgs IP.

Trelleborgs största framgång, vilket det lilla silvret 1992 banade vägen för, är naturligtvis UEFA-Cup äventyret året därpå.
Det började lite knackigt i förkvalet med 1-0 och 3-2 mot det färöiska laget Götu. Matchen efter var mot engelska Blackburn Rovers. TFF vann med 1-0 borta, mål av Fredrik Sandell. Segern gav eko i hela Europa. Men än mer sensationellt var när man klarade 2-2 hemma och alltså slog ut Blackburn, som vann Premier League samma säsong!

I nästa match var det återigen dags för ett topplag. Denna gång det italienska laget SS Lazio. Även denna gång höll TFF på att överraska fotbolls-Europa. Det började med att man spelade 0-0 hemma. Man hade sedan 0-0 borta i Rom men SS Lazio satte dit 1-0 på övertid.

Nyförvärv:
Erdin Demir, mittfältare, LB07; Andreas Grahm, anfallare, VMA IK; Ibrahim Koroma, mittfältare, Motala AIF; Nichlas Schön, anfallare, Svedala; Thiago Pinto Borges, mittfältare/anfallare, NK Mosar; Tuomo Turunen, försvarare, IFK Göteborg.

Förluster:
Max Fuxberg, försvarare, LB07; Andreas Drugge, anfallare, IFK Göteborg; Adeola Runsewe, mittfältare, ny klubb ej klar; Philip Milenkovic, försvarare, Lunds BK; Daniel Jovanovic, mittfältare, LB07 (lån); Zoran Jovanovic, mittfältare, LB07 (lån).

HIF-relaterad kuriosa:
Senaste matchen mellan HIF och TFF var en träningsmatch den 2:a Mars 2011. Matchen spelades i Trellebrog och vanns av HIF med klara 3-1. Senaste matchen i Allsvenskan var den 25:e augusti 2010 på Olympia. HIF vann matchen med 1-0.

Ymer analyserar:
Precis som jag sa förra året så är TFF ett av de svåraste lagen att få kläm på. I fjol fick jag alldeles rätt vid min bedömning. I år är jag dock aningens mer osäker. TFF har förstärkt i försvaret men tunnats ut i anfallet. Och även om TFF aldrig varit känt för att vara ett anfallsglatt gäng innebär det en satsning på ännu mer försvarsspel? I vilket fall så ska vi aldrig underskatta Tom Prahls förmåga att få ut max från sina spelare. Jag tror att TFF kommer bli ett mittenlag, med mer möjlighet att återigen nafsa lite på europa-spel, men kommer inte att nå ända fram.

Ymer tippar:
En slutplacering mellan 5-8 plats.

Experten, Jonas Dahlqvist analyserar:
Alltså, vad är det med Trelleborg som gör att man (läs: alla Stockholmsbaserade sportjournalister) underskattar TFF år efter år, trots att de under Tom Prahl bevisar motsatsen? Jag tror att det helt enkelt handlar om att Trelleborg är en osexig stad och att truppen utstrålar någon sorts rakt diametral motsats till mediafenomenet AIK.Trelleborg blir inte intressanta vad de än gör, känns det som. På de två senaste årens Allsvenska hemmamatcher (30 till antalet) har TFF resultatraden 18-5-7, vilket är synnerligen bra. Sådan statistik gör att de hamnar någonstans strax över mitten.

Experten tippar:
En slutplacering mellan 5-8 plats.