Ymer & Experten analyserar Allsvenskan 2011 – IFK Göteborg

Vi fortsätter vår analys inför den allsvenska starten. Denna gång är det de blåvitta från Götet som analyseras.

IFK Göteborg

Arena: (Nya) Gamla Ullevi (Kapacitet: ca: 18.800)

Meriter: Svenska mästare 18 gånger och Svenska Cup-mästare 5 gånger

Historik:
IFK Göteborg grundades den 2 oktober 1904 då ett tjugotal ungdomar samlats på Café Olivedal, i hörnet av Olivedalsgatan och Sveaplan i stadsdelen Annedal, där de bildade krets 39 av Idrottsföreningen Kamraterna. IFK Göteborg spelar sina hemmamatcher på den nya Gamla Ullevi, som de delar med GAIS och Örgryte IS.

IFK Göteborg är vida känt i fotbollssverige av många anledningar, men kanske främst för deras Europacup-spel. 1982 års säsong har kommit bli en legendarisk säsong för svensk fotboll generellt, men för IFK Göteborg i synnerhet. Tack vare andraplatsen i Allsvenskan 1981 deltog IFK i Uefacupen där man fram mot Allsvenskan startade på våren redan vunnit mot finländska FC Haka, österrikiska SK Sturm Graz och rumänska FC Dinamo Bucureşti.

I kvartsfinalen väntade spanska storklubben Valencia CF. Inför första matchen borta på Estadio Luis Casanovai i Spanien, hade klubben så stora ekonomiska problem att klubben fick låna pengar från supporterklubben Änglarna för att ha råd att flyga ner till Spanien. Detta var den hittills viktigaste matchen i klubbens historia. Efter mål av Ruben Svensson och Torbjörn Nilsson fick Blåvitt med sig 2-2 från Spanien.

Returen spelades inför 50 108 personer på Ullevi och IFK Göteborg vann matchen med 2-0. IFK:s ekonomiska problem var i och med detta över. Nu väntade FC Kaiserslautern i semifinal. Efter 1-1 i båda matcherna vann Blåvitt till slut i förlängningen på hemmaplan efter en kylig straff av Stig Fredriksson vilket innebar att IFK Göteborg var i Uefacupfinal. Där väntade det västtyska laget Hamburger SV. I ösregnet inför 42 058 på ett regnigt Ullevi sköt Tord Holmgren in 1-0, vilket också blev slutresultatet.

För att stå som segrare behövde dock IFK även klara av det västtyska storlaget på bortaplan den 19 maj, en match som sågs av 61 000 åskådare på Volksparkstadion. De lokala tidningarna skrev att Hamburger SV skulle slå IFK Göteborg, men “Svennis” och hans mannar ville annorlunda. IFK Göteborg vann med 3-0 efter mål av Dan Corneliusson, Torbjörn Nilsson och Stig Fredriksson (straff). Även HIF’s nuvarande tränare Conny Karlsson hade stor roll i IFK’s framgång, i sin egenskap som hårdför back.

Nyförvärv:
Andreas Drugge, anfallare, Trelleborg; Hjörtur Logi Valgarðsson, försvarare, FH.

Förluster:
William Atashkade, anfallare, Örebro, Nicklas Carlsson, försvarare, Brommapojkarna, Petter Björlund, försvarare, ny klubb ej klar; Tuomo Turunen, försvarare, Trelleborg.

HIF-relaterad kuriosa:
Senaste matchen mellan HIF och IFK göteborg var i Allsvenskan 2010, den 15 augusti, på Gamla Ullevi. Matchen slutade 0-0 och det mest anmärkningsvärda från den matchen var att det utdelades två stycken röda kort.

Ymer analyserar:
Jag vet inte om det beror på gamla meriter, men jag har alltid känslan av att IFK Göteborg ska vara kandidater för sm-guldet. Men vad det baseras på är lika svårförklarligt som plastgräs. IFK har egentligen ingen märkvärdig trupp, inga direkta stjärnor (om vi inte kallar lill-Hysén för stjärna?) och de spelar ett ganska tråkigt och ineffektivt spel.

Detta till trots, så ger jag återigen IFK Göteborg tipset för en topp-fyra placering, det kommer inte bli guld, men en tredje-fjärdeplats? Kalla mig envis, men någon gång får jag kanske rätt om IFK?

Ymer tippar:
En slutplacering mellan 1-4

Jonas Dahlqvist analyserar:
Jag är född 1976, och är man det så är man också uppvuxen med att IFK Göteborg dels är överlägsna i Allsvenskan, och dels så stjärnglänsande som ett Allsvenskt lag kan bli. Så är inte fallet längre. Jag tycker att Blåvitt är ett ganska så jämngrått kollektiv, trots att de i år bär världshistoriens fulaste bortaställ. Visst håller Tobias Hysén mycket hög klass när han är som bäst, och visst är Robin Söder spännande (om han får vara hel), men resten då? Njae, det blir spikrakt spel och en mittenplacering utan känningar varken uppåt eller nedåt i tabellen.

Experten tippar:
En sluplacering mellan 5-8

1 kommentar

1. Äntligen en tyckare (Jonas) som insett hur överskattade IFK varit de senaste 4-5 säsongerna (om inte längre än så) – senast de hade en bra period var väl nästan mitten 90-talet då de verkligen “kontrollerade” allsvenskan vad gällde prenumerera på förstaplatsen, bästa nyförvärven & fetaste plånboken!

Som Fredrik Ymer skriver ett väldigt förutsägbart spel: plocka bort uppspelsmöjligheterna till Hysén så är det bara luftpastejer som gäller (var det väl innan nästan också -:)

Men med tanke på hur svängig allsvenskan varit det senaste deceniumet så ska man aldrig säga aldrig men logiken säger en stabil mittplacering – apropå fula bortställ tror jag inte Jonas minns (eller har förträngt som jag nästan lyckats) HIF vedervärdiga bortadräkt 98/99 – HUGA!!