Ymer & Experten analyserar Allsvenskan 2011 – AIK

Då kör vi igång säsongsnedräkningen på allvar genom att upprepa fjolårets programpunkt. Med hjälp av Canal Plus Jonas Dahlqvist, analyserar vi och tippar utgången av Allsvenskan 2011.

Vi startar med att analysera mästarna från 2009;

AIK

Arena: Råsunda (Kapacitet: ca 36.600)

Meriter: Svenska mästare 11 gånger, Svenska cup-mästare 8 gånger.

Historik:
AIK Fotboll grundades år 1891. AIK är Sveriges femte framgångsrikaste fotbollsklubb (efter IFK Göteborg, Malmö FF, IFK Norrköping och Örgryte IS), med elva SM-guld och hela 80 säsonger i Allsvenskan, vilket placerar laget på en tredjeplats i den Allsvenska maratontabellen.
Klubben innehar flest allsvenska rekord och vid spel i Allsvenskan har AIK vunnit publikligan 36 gånger, vilket är flest av alla lag. AIK är också en av få svenska klubbar som lyckats ta sig till gruppspelet i Champions League, vilket klubben gjorde 1999. Sedan flytten från Stockholms Stadion år 1937 har klubben spelat på Råsundastadion i Solna. Men en arenaflytt är eventuellt snart på gång igen, då AIK förmodas flytta in på den nya nationalarenan, Swedbank Arena.

Klubben drivs sedan 1999 som ett aktiebolag och hade per den 28 december 2007 drygt 3000 aktieägare, den störste var AIK Fotbollförening med 52,8 procent av rösterna. Dödsboet efter finansmannen Adolf H. Lundin kontrollerade 23 procent av aktierna. Bland övriga aktieägare kan nämnas Svenska kyrkan. Under andra kvartalet 2006 börsnoterades AIK Fotboll AB på Nordic Growth Market. Under de första två månaderna på börsen steg aktien med 50 procent.

Nyförvärv:
Ibrahim Teteh Bangura, anfallare, Köping FF (FC Kallon); Stuart Baxter, mentor för de nya tränarna Andreas Alm och Nebojsa Novakovic; Alexander Milosevic, försvarare, Vasalund; Martin Mutumba, mittfältare, Videoton.

Förluster:
Goran Ljubojevic, anfallare, kontrakt uppsagt; Nicklas Bergh, målvakt, IFK Eskilstuna; Walid Atta, försvarare, Dynamo Zagreb; Alex Miller, tränare; Saihou Jagne, anfallare, Brommapojkarna; Dulee Johnson, mittfältare, kontrakt uppsagt; Toni Maanoja, målvakt, Honka; Antonio Flavio, anfallare, São Caetano (lån).

HIF-relaterad kuriosa:
Senast HIF mötte AIK var i Allsvenskan den 27 september 2010, på Råsunda. Matchen slutade 3-2 till HIF efter att Christoffer Andersson avgjort med en sagolik frispark.

Ymer analyserar:
Förra säsongen var som en brutal uppvakning från drömmarnas värld. AIK gjorde gällande att de var nummer ett och utmanade övriga lag att komma och ta dem. Och det gjorde de flesta lagen. Det blir en ny tränare i år då Alex Miller, som tog över efter Stahre inte höll måttet. Och nu rekryteras de från det egna leden. Kan vara positivt. Dessutom får förre tränaren (tillika förre HIF-tränaren) Stuart Baxter en roll som mentor?

Tre tongivande(?) spelare har försvunnit och ersatts av en återvändare, Mutumba, och en namne till fjolårets bästa spelare i AIK, Bangura. I år är tonen mer ödmjuk från AIK’s sida och jag tror de gör all rätt i att hålla en lägre profil då de kommer att hålla till någonstans i mittregionen.

Ymer tippar:
En slutplacering mellan plats 5-8

Jonas Dahqlvist analyserar:
Ny tränare igen, hämtad från de egna leden igen, och känslan att det bara antingen kan gå jättebra eller katastrofalt igen. Så är det med AIK.
Anfallsparet Bangura och Bangura blir med all säkerhet spektakulärt, men risken att AIK blir av med Mohammed Bangura i sommar är 101-procentig.

I övrigt ser laget ut att sakna kreativitet, men å andra sidan har de ett gäng hyfsade gnuggare som – med rätt inspiration – kommer att vinna matcher med hjärtat, inte minst på hemmaplan. En sjunde- eller åttondeplats får ses som en framgång för AIK 2011, och det är det jag tror att de får.

Experten tippar:
En slutplacering mellan plats 5-8