Wanderson klar för HIF

Det har varit klart i några dagar och i dag bekräftade HIF den senaste värvningen i jakten på en Allsvensk plats 2019! Det handlar, inte helt oväntat, om den 32-årige anfallaren Wanderson

Wanderson bröt kontraktet med sin turkiska klubb Aytemiz Alanyaspor i början av juli efter bara gjort fem matcher i den turkiska ligan och klubben och spelaren kom ömsesidigt kommit överens om att bryta kontraktet.

“Vi önskar Wanderson lycka till i framtiden”, skrev klubben då på sin officiella hemsida.

Bakom sig har 32-åringen en lång karriär i Ryssland. Han gick till Krasnodar för fem år sedan och har även spelat i Dynamo Moskva. Totalt har det blivit 130 matcher i den ryska högstaligan, 38 mål och 18 framspelningar.

De flesta känner dock igen honom från sin tid i Sverige där han representerade Gais och vann skytteligan i Allsvenskan 2009 med 18 mål samt assistligan 2011med 12 målgivande passningar

– Jag är väldigt glad av att vara här och jag längtar efter att jobba tillsammans med truppen och min kompis Andreas. Vi spelade ihop i Krasnodar och vi är bra kompisar. Jag kommer hit med bra energi och jag ser fram emot att vara med och ta upp HIF i allsvenskan. Även när jag lämnade Sverige förra gången har jag behållit kontakten och haft bra koll både på allsvenskan och superettan, säger han.

Många har reagerat på att HIF, trots sin ansträngda ekonomi, fortsätter värva. Till HIF.se gör dock klubbens ordförande, Krister Azelius, följande förtydligande:

– Kontraktet är en flerstegsraket där både vi och Wanderson kan bryta avtalet om vi inte går upp i allsvenskan 2018. Om vi når allsvenskan löper kontraktet ytterligare två år med ett optionsår 2021.

– Det som hänt är att en person kommit till oss och sagt att han är beredd att ta hela kostnaden för Wanderson 2018 och det är pengar som annars inte kommit klubben till del. Utan den insatsen hade vi fått avstå affären med tanke på det ekonomiska läge HIF befinner sig i, säger han och fortsätter:

– Däremot kommer han ingå i föreningens budget för 2019-2020 och där har vi gjort bedömningen att vi har utrymme i budgeten i ett allsvenskt scenario.

Med andra ord så är ankomsten av Wanderson ännu en anledning till att säkra upp din biljett till Skånederbyt mot Landskrona den 19 Augusti! Du gör det via denna länken

Välkommen till HIF Wanderson!