VM-kollen (eller?)- 14

Det drar ihop sig för slutspel. Men några gruppspelsmatcher återstår.

Slovakien-Italien. Italien stretar på och kommer säkerligen med hjälp av flyt, eventuellt några standard-domar-misstag, klara sig vidare till slutspel även detta VM.

Mitt tips: 0-1

HIF-kopplingen: Samir Beloufa. Jaha?
Jo, Samir Beloufa vår icke så stabila mittback en gång för inte allt för länge sedan, har faktiskt koppling med Italien. Han spenderade åren 1997-2001 i Milan. Tre matcher fick han göra. Om det var i cupen eller i ligan det har jag inte koll på…

***

Paraguay-Nya Zeeland. Sydameriak-trenden fortsätter och Paraguay kommer sätta Zeeländarna på plats. Jag tror det blir ganska övertygande dessutom.

Mitt tips: 4-1

HIF-kopplingen: Craig Henderson (från Nya Zeeland) spelar för närvarande i Mjällby, där den icke helt obekante, förre detta HIF-tränaren Peter Swärdh nöter på taktiska drag. Denna Henderson (som dessvärre inte kom med i NZ’s VM-lag), har även provspelat för Kalmar FF, där vi också kan koppla ihop HIF tack vare Nanne Bergstrand.

***

Danmark-Japan. Danskarna ska inte bara försvara sina röda färger, de är även vårt nordiska hopp i detta VM. Nu ställs de mot Japan i mycket viktig match. Kan danskarna hålla för trycket?

Mitt tips: 1-1

HIF-kopplingen: Jon Dahl Tomasson spelar för det danska laget i VM. Till vardags spelar han för den holländska klubben Feynoord. Och Feynoord har vi HIF’are ju koppling till genom Henr… – Näe, det blir inte fler Henke-kopplingar nu! Istället kopplar vi Feynoord och HIF genom Mike Obiku, (Mannen med de vita skorna) som förgyllde vår tillvaro Olympia för ett antal år sedan då han kom på lån.

***

Kamerun-Holland. Holland var en av mina favoriter till att ta hem bucklan i årets VM. Jag vet inte riktigt om de favoritskapet kommer hålla. Men att slå undan benen från Kamerun ska inte vara mer än ett litet farthinder på vägen.

Mitt tips: 1-3

HIF-kopplingen: Vi stannar vid Holland och minns tillbaka till 2007 (det var i början av Oktober) och HIF spelade UEFA-cup. Motståndet stod det holländska laget SC Heerenveen för. HIF hade förlorat bortamatchen med 5-3 och det såg sannerligen mörkt ut inför hemmamatchen. Men den matchen går till historien som en av de bättre matcherna som HIF presterat (det är väl bara Inter och Galatasaray-matcherna som varit större och bättre?). HIF krossade Heerenveen med hela 5-1 efter en magisk prestation!

TREVLIG MIDSOMMAR!!!