Visa höstformen i Valencia

Den vetskapen kan kanske vara skön att ha med sig i bra med sig i morgon kväll när laget gör entré i Europaligan mot Levante. Inte för att den spelar någon roll men den kan ju fungera som en påminnelse om att HIF är ett bra lag även på hösten. I fjol avgjordes ju allsvenskan med flera omgångar kvar.

En stark insats i torsdagens match skulle kunna stärka självförtroendet inför slutspurten i serien. Det återstår ju 24 poäng att spela om och även om avståndet upp till de fyra som just nu verkar göra upp om guldet är hela tio poäng så nog finns det hopp om avancemang.

Jag har förstått att många helsingborgare helst ser att Häcken tar hem det, om nu HIF inte kan försvara guldet. Den inställningen beror nog mer på att man ogillar de övriga inblandade mer än man gillar Häcken.

Själv är jag måttligt road av hisingelaget, framför allt för att de ställt till det för HIF några gånger och varit en väldigt jobbig motståndare. Jag fasar redan för när det är dags igen att möta dem en vecka efter Levante-matchen och tre dagar efter derbyt mot Malmö. I själva verket är jag mer orolig för matchen mot Häcken än derbyt på Olympia.

Jag är väldigt övertygad om att de som är kvar i laget sedan mötet i Malmö är ruskigt revanschsugna. Och fler förluster på Olympia vill vi inte uppleva i år.

Vad kan vi då vänta oss av mötet i den underbara spanska staden Valencia i morgon kväll?

Jag är lite osäker på exakt hur bra Levante är den här säsongen, men jag är väl medveten om att de allra flesta spanska lag är riktigt bra och därmed jobbiga att möta.

Det som inger visst hopp är väl att HIF-spelarna kanske njuter av sommarvärmen och känner att pressen ligger på hemmalaget. Ingen, knappt ens de mest inbitna supportrarna, kräver seger för HIF. Många skulle vara väldigt nöjda med ett oavgjort resultat och förstående om det blev en knapp förlust.

Med det utgångsläget kanske HIF kan överraska? Eftersom spanjorerna knappast väntar sig en motståndare som vågar satsa offensivt tror jag att det skulle kunna vara ett gångbart vapen. Men samtidigt tvivlar jag på att Åge och Stefan tänker så. Det normala i sådana här sammanhang är ju att man satsar på att hålla tätt bakåt och försöka kontra sig till chanser.

Men nu när laget fått en blixtsnabb anfallare och dessutom en riktigt duktig målskytt så tycker jag att man ska använda det. Kravet är förstås samtidigt att mittfältarna gör sitt jobb, men även om varken May eller Gashi levt upp riktigt till förra årets standard, så är de bra nog. Och May kanske vill höja prislappen på sig själv till fjolårets nivå?

Just den detaljen kan fungera som en rejäl morot även för andra spelare i laget som siktar på att komma ut i en mer ansedd europeisk liga än vår. Några namn ska inte nämnas här.

Jag håller i alla fall intensivt tummarna för en bra match och ett bra resultat. Skulle så gärna ha varit på plats i den stad jag lärde mig älska då jag tillbringade en månad där 1987… Men det lät sig inte göras så det får bli TVn istället.

1 kommentar

1. Avancemang från gruppen i EL menar du för gå vidare från allsvenskan blir svårt då det är högsta serien i Sverige -:)

Skulle vara gå vidare till den där nya varianten av Royal League där topplagen i de nordiska ligorna kämpar om Europaplatser, men där är vi inte än (tack & lov)

Ingen diskussion om att Häcken både kunde vara en värdig vinnare sett till att de är bra men inte heller skryter om det som AIK i sina värst odrägliga stunder eller vår i syd varande lillebror också kan låta käften gå – Elfsborg OK om inte varit för det här med plastmattan, men snart får vi väl dela på lagen & köra en Plastsvenskan & en riktig Allsvenskan. Så bäst om vi försvarar titeln men blir tufft!

Blir spännande se ikväll hur HIF ställer upp men också om hemmalaget lever upp till Åges beskrivning som Spaniens svar på Gefle – jag tror det blir mer åka av från deras sida än hur det brukar vara borta mot Gefle, även om HIF gått på en & annan mina på Strömvallen genom åren…