Vilken guldfight vi får

Tack HIF och tack Åtvidaberg! Resultaten i lördagens matcher kunde knappast ha blivit bättre! Snacka om guldfight med två lag på samma poäng!

Samtidigt som vi alla ser fram emot onsdagens derby känns det nästan lite tråkigt att det kommer redan nu. Tänk om matchen spelats när det bara återstod någon enstaka omgång av allsvenskan? Kunde spänningen ha blivit ännu större? Å andra sidan är de sportsliga förutsättningarna för en välspelad match förhoppningsvis bättre.

Lite trist är det förstås att MFF fick sina toppanfallare, ”Den rögade ålen” Agon Mehmeti och Daniel Larsson avstängda. Då har de bortförklaringarna fixade i förväg, om (när) de förlorat. Det hade trots allt varit roligare att vinna matchen om de kunnat mönstra starkaste laget. Men sådant hör till spelet och när vi ser tillbaka efter seriens slut så är det resultaten som räknas. Avstängningar och skador drabbar alla lag, i varierande utsträckning men det brukar jämna ut sig räknat över en hel säsong.

Roade mig med att kolla lite i statistiken och kunde då konstatera att HIF på de senaste åtta mötena med MFF har fem segrar, två oavgjorda och bara en förlust. De tre senaste bortamatcherna har gett en seger och två oavgjorda. Det är fyra år sedan HIF förlorade i Malmö.

Tittar man lite längre tillbaka kan man hitta riktigt rolig läsning som en spelare i dagens trupp säkert minns. Erik Wahlstedt var inte bara med när HIF vann med 4-0 på Malmö stadion den 6 juli 1999, han var dessutom en av målskyttarna! En som också nätade då var Arild Stavrum, som vi nyligen intervjuade här på AOH. Det vore väl kul om Erik åtminstone fick göra ett inhopp nu på onsdag?

Ni minns väl förresten hur serietabellen såg ut i slutet av 1999? Jo, helt rätt. Det var då HIF senast vann guldet!

Det vore underbart om laget kunde göra det i år också. Och förutsättningarna har väl inte varit bättre på väldigt länge?

Conny Karlsson har lyckats komponera ett väl fungerande lag. Under våren var vi många som efterlyste en skyttekung och i somras kom det efterlängtade nyförvärvet. Alexander Gerndt kan bli mannen som blir HIF:s förste allsvenska skytteligavinnare efter Arild Stavrum. (Lite trist att han gjorde sina första mål i Gefle-tröjan. Jag hade gärna sett honom i HIF från starten).

I värsta fall kan avsaknaden av målgöraren bli avgörande i slutet. I skrivande stund har ju MFF bättre målskillnad än HIF och framför allt fler gjorda mål. Men det finns ju några omgångar kvar att rätta till det på. Viktigast är att vinna derbyt. Men även om det lyckas så får man givetvis inte slappna av på slutet. Det gäller att kämpa ända in i kaklet!

4 kommentarer

1. Njutbart att skåda att Conny agerade genom att byta ut såväl Edman som Gerndt, som båda stod på två varningar. Något som inte Rolle gjorde och som på sikt kan visa sig bli ödesdigert för deras del.