Vem vinner – den gamle eller den unge?

Är HIF ett presumtivt topplag redan i år? Eller ska laget hamna på en liknande plats som förra säsongen? Fågel, fisk eller mittemellan som vi brukade säga när jag var barn.

Efter den bländande inledningen mot Djurgården sköt förhoppningarna i höjden. Sedan dök dom som en sten i vattnet, beroende dels på hur Stockholmslaget fortsatte att prestera och dels de bortslarvade poängen mot Öster och Mjällby. Men mot Norrköping tändes hoppet igen.

Vad laget hittills lyckats bevisa är att man kan prestera på en hög nivå, men prestationen kan också svaja högst betänkligt.

Det är möjligt att svajigheten beror på att nya tränarteamet inte byggt färdigt ännu. Det kan också bero på att Ardian Gashi är skillnaden. Men hur duktig Gashi än må vara så är ju faktiskt fotboll ett lagspel och jag vill inte tro att en enda spelare betyder så oerhört mycket. Det är ju inte så att ersättarna är särskilt dåliga heller, även om få har den fighting spirit som vår käre innermittfältare visar.

Fotograf: Bjarki Tordarsson

Ni, som är lika gamla som jag eller äldre, minns två gamla ytterhalvbackar som hette Sven ”Butti” Espling och Sven-Ove Svensson – båda två påminde om Gashi. Och de som är lite yngre minns Anders Linderoth (jo, Tobias farsa för er som är ännu yngre). Alla de här tre spelarna var slitvargar, inte världens mest tekniska spelare men oerhört viktiga för sitt lag. Ungefär som Gashi och May är för dagens HIF.

I söndagens bortamatch mot BP är givetvis förväntningarna höga. Även om BP är det av Stockholmslagen som inlett bäst i år så är det ett slag som HIF ska besegra för att kunna vara med i den absoluta toppen.

Tyvärr kommer jag själv att missa matchen eftersom jag befinner mig på resa till Spanien och det är förstås extra surt eftersom den nu spelas bara åtta mil från min nuvarande hemstad. Jag hade garanterat varit på plats om jag varit i Sverige. Nu får jag nöja mig med att få resultatet i efterhand via internet.

Men jag hoppas att alla ”Stockholmsdjävlar” (HIF:s supportergäng i huvudstaden) tar sig till arenan och ger vårt gäng de stöd de förtjänar.

Det har ju varit mycket snack om taskiga publiksiffror hittills och BP är väl inte lagt som drar de stora massorna men blir det fint väder kan det bli en hyfsad siffra.

Jag är också övertygad om att många fler kommer att söka sig till Olympia – och övriga allsvenska arenor – nu när vädret börjar bli hyfsat skönt. Men det finns också ett samband mellan den förväntade underhållningen och publiksiffran. Framgång på planen leder till framgång i biljettkorsen, det får man aldrig glömma. Det är många fler som vill se sitt lag vinna, än förlora.

Foto: Bjarki Tordarson

En seger på söndag, i den andra bortamatchen på raken, kommer att lyfta publiksiffrorna i nästa hemmamatch. Var säker på det.

Jag gläds givetvis med alla andra åt att Robin Simovic äntligen fick spräcka nollan senast och jag gläds lika mycket åt att Mattias Lindström leder skytteligan. Kan bli kul att följa ”matchen i matchen” mellan den unge och den gamle.

bbl_roland_nordqvist