Vem hade trott att Glover håller på Chelsea?

190408 Helsingborgs målvakt Thomas Glover under fotbollsmatchen i U21 allsvenskan mellan IFK Göteborg och Helsingborg den 8 april 2019 i Göteborg. Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Samtidigt som Allsvenskan har rullat igång så går en del av Europas större ligor mot sin upplösning. I England är det bara en handfull matcher kvar i Premier League och vi var ju tvungna att stämma av med våra A-lagsspelare var deras sympatier ligger på de brittiska öarna

Att Andreas Granqvist håller ett öga på Wigan är kanske inte så konstigt. Vår försvarsgeneral tillhörde ju klubben under två säsonger (2007/2008) och även om det inte blev så mycket speltid så var det ju, trots allt, hans första utlandsvistelse och början på en karriär som än idag rullar på högsta nivå. Men om fokusen ligger på Wigan så finns ju en viss risk att Granen sover dåligt om nätterna då klubben, numera, inte spelar i Premier League utan snarare slåss för sin överlevnad i bottenskiktet av The Championship.

Om vi nu istället fokuserar på Englands främsta liga så kan det nog vara betydligt behagligare för några av de andra spelarna där sympatierna ligger hos de förväntade Topp 6-lagen. Gladast av alla är nog våra ordinarie målvakter. Både Kalle Joelsson och Pär Hansson har nämligen en förkärlek för Liverpool. Något de delar med vårt nyförvärv, från Elfsborg, David Boysen. Men även Alexander Farnerud mår säkerligen rätt bra numera då hans Manchester City, trots uttåget ur Champions League, skuggar The Reds i jakten på ligatiteln.

Tom Glover kom till Tottenham 2015 och tillhör fortfarande klubben. Men när det kommer till Engelsk fotboll så är det Chelsea som får 21-åringens puls att slå lite extra Foto: HIF/Anna Berg

Chelsea tog ju en fin skalp, i londonderbyt, mot West Ham, för någon vecka sedan. Något som säkerligen gladde Wanderson, Charlie Weberg, Max Svensson och Noel Mbo som samtliga anser att Maurizio Sarris blåa gäng vore ypperliga som vinnare denna säsongen. Otroligt nog så har även vårt lån från Tottenham, Tom Glover, Chelsea som sitt favoritlag. Detta trots att han spenderat snart fyra säsonger på White Hart Lane. Men med tanke på att klubben nu lämnat WHL för spel på nybyggda Tottenham Hotspur Stadium så stannade kanske sympatierna kvar på den gamla arenan. Glover blev ju dessutom den sista spelaren som någonsin synat rött på White Hart Lane. En mindre smickrande utmärkelse i sammanhanget…

På tal om Tottenham så stöttas dem av Celtic-lånet, Benyu Kundai, som tydligen har en del kompisar i klubben. Vem han spenderar tiden med framför TVn, när laget spelar, förtäljer inte historien men han är inte den enda “ensam-supportern” i A-laget då Johan Persson och Lino Boriero föredrar Italiensk fotboll (Milan), Mamudo Moro Spansk medan Markus Holgerssons sympatier ligger hos Newcastle. Kanske joinar Adam Eriksson och Andreas Landgren bara för sällskapets skull då ingen av dem har några favoritlag i Premier League?

Manchester United brukar ju han en stor fanbase i Norden och så även i HIF. Fredrik Liverstam, Anders Randrup, Mohammed Abubakari och Andri Bjarnason njuter alla när Lingard, Lindelöf, Lukaku och gänget lirar boll. Troligtvis fick de lite positiv energi när Ole-Gunnar Solskjaer skrev på ett permanent kontrakt med klubben även om det gått lite knackligare sedan norrmannen blev fast anställd.

Arsenal då? Ja, Rasmus Jönsson skall, enligt egen utsago, ha en förkärlek för The Gunners och detsamma gäller för målvaktslegenden Sven Andersson. Vilket lag som Christoffer Andersson följer förtäljer inte historien och för PeO Ljungs del är det bara Barcelona som gäller. Vår huvudtränare har tom Barcelonas hymn, “El Cant del Barça”, som ringsignal och missar, enligt säkra källor, inte någon av Barcas matcher under säsongen.

Då undertecknad, sedan tidigt 80-tal, följer Watford FC så infinner sig en viss besvikelse över svaren från våra A-lagsspelare. Jag får dock trösta mig med att “mitt lag” är klara för final i FA-cupen och om inte Alexander Farnerud är upptagen, den 18 Maj, så kan vi ju alltid slå oss ner i TV-soffan för att heja fram våra respektive lag. Vi har Troy Deeney…vad har City?

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN

1 kommentar