Veckan som har gått-Vecka 34

Om v33 var en tuff vecka, ur HIF ögon sett, så kan man verkligen titta tillbaka på veckan som har gått med ett stort leende på läpparna.

Efter söndagens förlust så var det en del svarta rubriker. Spelarna knöt näven och var väldigt tydliga med att inte bryta deras spelsystem– har man jobbat en hel försäsong och samtidigt legat i Allsvenska toppen under 20 omgångar så handlar det snarare om att hitta tillbaka till självförtroendet!

När det gäller den varan så kan A-lagsspelarna alltid slå en signal till Anton Kinnander. Akademins skyttekung visade i veckan att uttagningen till U17 landslaget inte var en tillfällighet. Med två mål inom loppet av 12 minuter såg han till att Akademin tog sin första seger efter sommaruppehållet. Siffrorna skrevs till 3-0 efter att Mike Babier satt den sista pytsen. Tränare Ohlander talade om att gruppen gått sig samman och att man som han uttryckte det ”inte bara snackade om vad som krävdes utan att man även genomförde det man sagt”.

Loret Sadiku är, enligt alla utom Erik Hamrén, Allsvenskans, för närvarande, bästa mittbackar. Enligt HD så verkar det ändå bli landslagsspel för Sadiku. Albanien jagar yngligen medan vår förbundskapten vill avvakta och vill ge Loret chansen. Finns hjärtat i Albanien så tycker jag att Sadiku ska ta chansen.

A-laget begav sig på Norrlandsturné med ett rejält dåligt självförtroende. Efter en stabil cupvinst mot Härnösand (4-0), som innebar att vi är klara för vårens gruppspel, så var gårdagens möte med Gefle en oerhört viktig match. Plastmattan i Gävle brukar vara ganska svårt för HIF och när hemmalaget satte 1-0 efter 20 minuters spel så var det nog många som suckade djupt. Men Smárason och Simovic (eller ja..han var ju där) såg till att vända på spelet och när domaren blåste av matchen så var vi tillbaka som  serieledare.

Självförtroendet är tillbaka och vi är i högsta grad med i guldstriden!

Samone Falkman BBL

1 kommentar

1. Såg också Akademimatchen i fredags och med tanke på de ggr jag sett Anton i aktion så undrar man om inte fel kille blev uppflyttad till A-laget: Calle J absolut värd sin chans – inte det, men nog är det offensivt vi behöver fylla på med nya talanger, då vi har både Björkman & Baffo på lån förutom de 4 som spelar mittbackar redan nu i truppen…