Veckan som gick – 9

Veckan kunde handlat om ett brutet lillfinger eller en islänning som försvann till Ryssland. Det kunde handlat om ilskan och besvikelsen över att bli snuvad på respengar för en flyttad avsparkstid. Istället har förra veckan egentligen enbart handlat om en enda sak som numera kännetecknar Helsingborgs IF. Vi talar om harmoni!
”En harmoni är i musikteori ett antal toner som klingar samtidigt, enligt ett regelbundet rytmiskt mönster, eller som av något annat skäl uppfattas som enhetliga. ”

En skada satte stop för Pär - men inte HIF Foto: Samone Klinteberg
En skada satte stop för Pär – men inte HIF
Foto: Samone Klinteberg

Vi var nog några tusen som, ena stunden, satte söndagsfikan i halsgropen när meddelande nådde oss att Pär Hansson skadats på uppvärmningen. Troligtvis tog det nog bara några sekunder för samtliga att registrera fortsättningen på meddelande och känna ett lugn. ”..i hans ställe väljer nu HIF att spela med, nyförvärvet från Ängelholm, Matt Pzydrowski”. För visst är det just den känslan som sprider sig i HIF lägret just nu – en känsla av total harmoni!

Tidigare i veckan hade vi nåtts av beskedet att Arnor Smarason skeppa ut till den ryska ligan och Torpedo Moskva. Med tanke på att Smara agerat högerback under hela försäsongen och han bla till Isländsk media, antytt att det kunde bli en fortsättning så smög det på sig en viss osäkerhet även i detta fallet. Här står vi några få dagar från tävlingspremiären utan en spelare som varit ordinarie under hela försäsongen. Men precis som i fallet Hansson så känns det numera som att Henrik Larsson har 2-3 spelare på varje position och någon anledning till oro finns det knappast.

Segern mot Vasteras var odiskutabel Foto: Tobias Barkskog
Segern mot Vasteras var odiskutabel
Foto: Tobias Barkskog

Veckans enda match blev en stensäker seger med 4-0 mot ett Division 1-lag som aldrig ens var i närheten av att rubba Henkes skapelse. Då matchen har avhandlats både här och här så finns det ingen anledning för mig att grott ner mig ytterligare i ämnet – även om jag erkänner att jag sitter med ett leende på läpparna när jag skriver dessa rader.

Dock skall HIF ha en stor eloge att man ”tänkte om och gjorde rätt” när man valde att kompensera de tillresta supportrar som riskerade att förlora sina betalad resehandlingar pga att Västerås tidigarelagde avsparken efter att HIF gett ett ok utan tänka på ev tillresande anhängare. Men detta är ytterligare ett bevis på att HIF numera försöker att lyssna och ta till sig! Bra där!

Vår HIF Akademi träningsspelade mot Eskilsminne i torsdag. Tyvärr kunde inte det unga HIF laget följa upp den fina segern, mot Höganäs, utan fick inkassera en förlust mot det nyblivna Division Ett laget. Tränare, Erik Edman, verkade dock rätt nöjd ändå då Akademin tydligen bjöd på bättre spel mot Eskilsminne än mot Höganäs – trots förlusten. En rapport från matchen kan ni läsa här

På tal om ungdomar så skickar AOH ett grattis till Henrik Bellman, Max Anderberg och Mouhamed Hassan Fahs som samtliga är uttagna till P16 landslagets läger på Bosön den 9-12 Mars. Härligt att se vilket återväxt vi har i klubben med tanke på att trion är det enda uttagna spelarna från NV-skåne.

Stig Johansen under sitt sista år som spelare I Bodö/Glimt

Följer ni Allt Om HIF så har ni förhoppningsvis inte missat vår intervjuserie ”Hallå där..”. I förra veckan var det guldhjälten från 1999, Stig Johansen, som var huvudperson och mer spännande namn är på gång de närmsta veckorna. I morgon har undertecknat fått tag i en dansk mästare som är på väg tillbaka efter långdragna skadebekymmer. Har ni fler önskemål om intervjuoffer så tveka inte att höra av er till redaktionen.

Det som är återkommande hos alla de spelare jag intervjuat är ett och samma namn. Alla har en anknytning till Mattias Lindström. Att hans namn nämns med aktning bland de olika ”generationerna” är oerhört imponerande. Ska bli kul att se vem Lindström väljer som parhäst framöver nu när Chrisse Andersson styrt bilen mot Halmstad. Uppenbarligen pågår sökningen för fullt…

Summeringen av veckan är klar och jag gjorde utan att egentligen ha en enda negativ synpunkt på HIFs organisation, lag eller resultat. Även om det är för tidigt att dra några växlar så erkänner nog jag och flera med mig att det var länge sedan vi andades sådan framtidstro i Helsingborg. Det var länge sedan vi kände en sådan harmoni….

Martin Klinteberg BBL

1 kommentar

1. Nä, det går inte att klaga på försäsongen och nu första tävlingsmatchen – men visst blir man lite bekymrad när Pär skadas (även om Matt skötte det lilla han hade att bestyra bra), för vem har vi sen att tillgå? På Alltidfullsatt spekuleras det om Daniel Andersson och inget ont om honom men håller han verkligen för Allsvenskan 2015?
    Och sen är frågan om vi verkligen har 2-3 spelare vad gäller ytterbackarna, då bakom Jere & Emil finns hjälpgumman Landgren samt Fredrik Wiklund (som inte har så mycket rutin att komma med)?
    Men jag tror säkert Henrik har tänkt dessa tankar redan och försökt göra det bästa av situationen, men nu ska det bara bli skönt med match igen redan i morgon – ses på plan 10 (låter som namnet på en pub från Liftarens Guide till Galaxen -:)