Veckan som gått – Vecka 5

Marcus Nilsson i HIFs färger Foto: HD

Den här veckan har varit något lugnare än förra men ändå har det snurrat på i HIF-världen.

Spellarrådet förändrades och detta året är det de gamla rävarna som styr. Pär Hansson får hjälp av Álvaro, Gashi och Peter Larsson. Det, tillsammans med nya tydligare regler, hoppas HIF ska bättra på disciplinen i truppen.

Landgren
Landgren var på mångas läppar den gångna veckan.

Annars gällde mycket av det som florerade i medierna det som skanderades under matchen mot FC Nordjälland när Andreas Landgren byttes in. Ord som “hora” och “Du ska dö” ska ha ropats från läktarhåll något som klubb, supporterförening och Allt Om HIFs Fredrik Ymer kommenterade under veckan. Även nyheten om att Mattias Adelstam rekryterats till Akademin rörde upp en hel del känslor.

Foto: Bjarki Tordarson
Liksom May Mahlangu
Foto: Bjarki Tordarson

Annars har det varit May Mahlangus eventuella flytt till Malmö som har rört upp känslorna mest. Det har varit många turer om hur klubben i söder för samtal med sydafrikanen men i skrivande stund är det sista som hörts i den historien att May ska vara fri från sin skada om sex veckor och att han då ska ut och provträna med europeiska klubbar.

Walid Atta är ute efter ny klubbadress. Med de ännu så länge fruktlösa försöken i Europa så har nu blåvitt fått upp ögonen för den skadebenägne mittbacken.

Marcus Nilsson under tiden i HIF Foto: HD
Marcus Nilsson spelar för Kalmar under våren.
Foto: HD

Att Marcus Nilsson går till Kalmar FF på lån var ju något som även det skapade en del turbulens i supporterleden. Marcus gick dock ut och förklarade hur det låg till. Jo HIF är fortfarande laget i hans hjärta, men han behöver speltid och med tanke på hur många mittbackar HIF har för tillfället så blev det spel i Kalmar under våren istället.

Till de mer trevliga beskeden hör då att gräsmattan på Olympia sover gott och kommer vara Sveriges finaste gräsmatta även under denna säsongen när man väl väcker den. Något som kommer att ske runt den 10e februari.

Boateng gjorde sin hemmadebut igår Foto: Samone Falkman
Boateng målade gånger två!
Foto: Samone Falkman

Under lördagen spelades årets andra träningsmatch mot Bröndby IF. Den spelades på hemlig ort på grund av att polisen inte kunde garantera säkerheten runt matchen och därför ansågs det lämpligast att lägga den på ute på landet utanför Köpenhamn. Resultatet blev 3-1 till HIF efter två mål av Ema Boateng och ett av Peter Larsson. Alla målen i första halvlek.

Vi fick även möta HIFs nya materialare när Allt Om HIFs Jimmy Fors intervjuade honom under ett besök på Olympia i veckan.

porcellis4
Porcellis har inte glömt fansen på Olympia.

Och när vi ändå är inne på gamla favoriter så tog sig AOHs Fredrik Ymer ett snack med den brasilianske anfallaren Rafael Porcellis de Oliviera som inte glömt fansen på Olympia sedan han bytte från Helsingborg till Portugal. Och att döma av reaktionerna på intervjun så har fansen inte glömt honom heller.

Bamse
Självklart håller Bamse på världens vackraste fotbollsförening.

Och som avslutning så fick vi veta att världens starkaste Bamse, givetvis, håller på HIF.

Björn Velander BBL

1 kommentar

1. Väntar vi bara på en intervju med sådana legendarer som Petar Puaca (Milandödaren), Roger Eriksson (långkastaren) eller Mike Obikou (killen som nästintill ensam räddade HIF:s allsvenska kontraktet efter återkomsten 93)!