Var matchen riggad?

I tisdags presenterade organisationen Federbet en lista på det senaste årets uppgjorda matcher vid en presskonferens i Europaparlamentet. I listan med över 100 matcher fanns en match med HIF med.

Federbet, ett namn som tidigare varit okänt för många, är en organisation som har till uppgift att avslöja och stoppa uppgjorda matcher. Det är en organisation med säte i Bryssel och till sig har man knutit över 400 samarbetspartners för att bland annat stoppa den penningtvätt som görs genom att spela på resultat på uppgjorda matcher.

De kom i tisdags ut med en rapport som bland annat uppger att U21-matchen mellan Halmstad och Helsingborg den fjärde mars i år skulle vara uppgjord. Det fanns, enligt Federbet, indikationer på att Helsingborg skulle vinna matchen. Jag tog upp saken med Erik Edman och fick det här svaret. “Jag personligen har oerhört svårt att tro att HBK-HIF U21 skulle ha varit riggad, vi låg dessutom under med 1-0 så att vi medvetet släpper in mål för att sen vända o vinna mot HBK, som aldrig unnar HIF nånting,det faller iallfall i min värld på sin egen orimlighet!”

I den artikel som Fotboll Direkt skrev om det hela under onsdagen säger Torbjörn Arvidsson, ansvarig för Halmstads U21-lag, ungeför det samma som Edman. “Det har jag väldigt svårt att tro när jag ser matchen och resultatet, och så som jag känner mina killar. Nej det fanns ingenting i den matchen som pekade på något sånt.”

Samtidigt har det blivit något av ett ordkrig mellan Federbet och SvFF när Aftonbladet igår gick ut med uppgifter om att Generalsekreteraren för FederBet, Francesco Baranca ringt SvFF och sagt till dem att U21-matchen i fråga var uppgjord och att den borde stoppas, men mötts av kalla handen av Anders Hübinette.

“Vi har matchen mellan Halmstad och Helsingborg som fanns med i rapporten. Där betedde sig marknaden väldigt konstigt och vi vet att resultatet var avgjort på förhand. Men det konstigaste med den matchen är att jag faktiskt kontaktade det svenska förbundet innan matchen spelades och sa att vi har en uppgjord match här, att jag redan visste hur den skulle sluta. Jag erbjöd mig komma till Stockholm för att hjälpa det svenska förbundet i deras arbete mot uppgjorda mather. Men det hände ingenting, i stället fick jag svaret att de inte behövde vår hjälp. Att uppgjorda matcher inte förekommer i Sverige.” säger Francesco Baranca till Aftonbladet.

Anders Hübinette i sin tur menar att antingen minns Francesco Baranca fel eller så ljuger han. “Nej, antingen far han med osanning eller så har han missuppfattat. Vi vet att det förekommer även i Sverige.” och fortsätter med att säga att de två haft flera kontakter under våren men att han inte vill uttala sig om den specifika matchen.

Jag ringde Federbet för att få veta hur de arbetar och hur de kan vara säkra på att en match är riggad. Svaret jag fick över telefon är att de samarbetar med många olika organisationer och spelbolag och kan på den vägen se som det händer något avvikande som kan tyda på oegentligheter. Mer än så ville personen jag pratade med inte säga utan hänvisade mig till mail för att via den vägen kunna förklara mer ingående. Jag sände ett mail med mina frågor men de har ännu inte svarat.

Så var matchen riggad?

Alla inblandade säger nej, nej, nej, medan Fedebet står på andra sidan och säger ja, ja, ja. Jag såg själv matchen och det var från start bara ett lag på banan. Fanns det några indikationer på att det skulle vara uppgjort? Det kan jag inte påstå, jag ska inte säga något säkert men det var en överkörning från HIFs sida och tveklöst så såg man tidigt att det skulle bli bortaseger. Precis som Federbet säger att de sett innan. Där i finns en av mina stora frågor om hur Federbet jobbar. För om de ser till hur olika personer satsar sina pengar på olika matcher så finns det ju ett antal olika faktorer som kan komma att spela in. Ett av dem är oddsen. Jag vet inte hur det såg ut på den aktuella matchen men generellt sett brukar ett bortalag ha ett något högre odds än hemma laget.

Om man då ser till att i Allsvenskan och mer organiserade serier så kommer startelvorna ut någon timme innan match. I U21-serien är det inte ovanligt att startelvorna finns ute redan dagen innan. Till den specifika matchen så var det dessutom tydligt att HIF gick för seger med spelare som Abbe Khalili, Álvaro Santos, Walid Atta och Calle Johansson medan Halmstad mönstrade en  mycket mer orutinerad elva med en hel del spelare från U19 laget. Med andra ord så är en bortaseger ganska överhängande. Har man då en mer erfaren trupp mot en oerfaren och lägger till ett högre odds på grund av att man är bortalag så kan det ju leda till ett onormalt antal spel på bortaseger.

Men som sagt, jag har inte fått något svar från Federbet om sådana faktorer kan göra att deras analys blir mindre precis så jag kan ju inte säga säkert att matchen inte var uppgjord. Och jag har en känsla av att det sista i denna historien inte är sagt än. Vi får helt enkelt vänta och se.

Björn Velander BBL