Väntad storseger mot Lunds BK

200307 Helsingborgs Noel Mbo och Erik Figueroa jublar efter 1-0 under en träningsmatch i fotboll mellan Helsingborg och Lunds BK den 7 mars 2020 i Helsingborg. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

HIF vann med 5-2 över Lunds BK efter ett hattrick av Noel Mbo som är tillbaka ur frysboxen på allvar.

HIF startade dagens träningsmatch mot Lunds BK, eller “Krubban”, med följande elva: Anders Lindegaard, Egzon Bejtulai, Andreas Granqvist, Erik Figueroa, Joseph Ceesay, Brandur Hendriksson, Armin Gigovic, Rasmus Jönsson, Alex Timossi, Noel Mbo och Max Svensson. Avbytare var Kalle Joelsson, Ravy Tsouka, Anders Randrup, Alhaji Gero, Mohammed Abubakari och Filip Sjöberg. Även om motståndarlaget spelar i division 1 borde HIF se till att inte underskatta Lundalaget, utan i stället få igång ett eget fungerande spel med högt bolltempo, säkert passningsspel, stabilt försvar och rörligt effektivt anfallsspel, kort sagt ett eget fungerande grundspel. Det borde vara läge för att få fart på målskyttet. Känslan var att dagens startelva var en uppställning som kunde vara ett lag som spelar i den allsvenska premiären, möjligtvis med undantag för lagets nye flygande holländare Anthony van den Hurk, och/eller Alhaji Gero i anfallet i stället för Mbo, som i takt med att han får en hel del speltid i träningsmatcherna, får stärkt självförtroende och blir allt bättre. Han visade direkt från start att han vill vara med och slåss om platserna i laget genom att göra 1-0 till HIF i den sjätte minuten när han höll sig påpassligt framme på en passning från Max Svensson. Jättekul för Noel Mbo som var i frysboxen under fjolåret innan han lånades ut till Eskilsminne där han gjorde en hel del mål under hösten.

HIF dominerade matchinledningen och visade prov på ett snabbt rörligt passningsspel där man anföll friskt framförallt på kanterna, och främst till vänster genom Rasmus Jönsson och Max Svensson. Lund stod emellertid upp bra och stack upp i några anfallsförsök när HIF tappade boll. Bl a hade man ett skott i ribban i den 20:e minuten när Granen slarvade i ett farligt läge i det centrala försvaret. Alexander Timossi Andersson gjorde också ett par fina raider på sina högerkant och skapade bl a ett par hörnor. De vassa målchanserna uteblev dock under den här delen av matchen. Men i den 27:e minuten snappade Noel Mbo upp en misslyckad bakåtpassning från Lundaförsvaret, rundade målvakten och satte kyligt 2-0 till HIF, och sitt eget andra mål för dagen. HIF fortsatte framåt och i matchminut 33 revs Rasmus Jönsson ner i straffområdet med straff som följd. Max Svensson placerade straffen snyggt till vänster så att HIF nu ledde med 3-0. Lund gjorde vad man kunde för att flytta fram positionerna och var spelskickliga, bl a fick man till en hörna i 37:e minuten efter ett fint anfall. Noel Hansson nickade över på hörnan.

200307 Lunds Jakob Andersson och Helsingborgs Rasmus Jönsson under en träningsmatch i fotboll mellan Helsingborg och Lunds BK den 7 mars 2020 i Helsingborg.
Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Därefter skapade Cesaay och Timossi Andersson ett anfall med fint kortpassningsspel på högerkanten, och sågade sig igenom med ett avslut strax utanför Lundamålet. Sen vände Lund spelet och än en gång fick man ett bra läge efter slarv i HIF-försvaret. Lindegaard räddade skottet. Efter en bra insats anfallsmässigt och en mindre bra försvarsmässigt ledde HIF ändå med klara 3-0 i paus på Filbornas plastgräsplan.

Andra halvlek inleddes med en del tuffa närkamper där bl a Gigovic blev hårt åtgången, som tur var utan någon allvarlig skada som följd. HIF anföll i vågor och Rasmus Jönsson sköt utanför i ett bra läge. Så i den 53:e minuten gjorde Brandur Hendriksson 4-0 till HIF på en snygg lyftning över Lunds målvakt och i mål. I ett fint anfall direkt efter HIF-målet, reducerade Lund till 4-1 när Oliver Stojanovic-Fredin, tidigare i  Ängelholm, och barnbarn till Sten Inge Fredin, den förre HIF-ordföranden, frispelade Jesper Rindmo. Nu tappade HIF lite i tempo och slarvade en hel del i passningsspelet. Där har Olof Mellberg mycket att jobba med. Hendriksson var den som tog tag i spelet igen och börjar fördela bollar inom laget. Gigovic blev varnad den 22:a minuten efter en ful tackling bakifrån på en motståndare. Dessvärre fortsatte HIF att slarva i passningsspelet och bjöd Lund på ett par farliga anfall. Spelet var ganska fult och onödigt hårt en period nu.

I den 30:e minuten sköt Ceesay utanför i ett jättefint läge nära mål. Lund kontrade därefter i ett fint anfallsförsök som slutade med en hörna som boxades bort av Lindegaard. Nu pressade HIF tillbaka Lund som fick lita till kontringar efter missade HIF-passningar, och i den 38:e minuten reducerade Lund ännu en gång, nu genom Filip Bohman, på en av dessa kontringar. Filip Sjöberg ersatte Timossi Andersson, och drev upp tempot direkt, han passade snyggt in till Mbo som avslutade men inte bättre än att målvakten kunde rädda. På hörnan som följde direkt efter, fullbordade han i stället sitt hattrick på ett närskott framför mål, i den 86:e minuten.

Efter en målrik tillställning besegrade HIF Lunds BK med 5-2 efter ett hattrick av Mbo, ett mål av Hendriksson och ett av Max Svensson på straff. Totalt sett var HIF det klart bättre laget och vann rättvist. Man visade prov på många fina anfallskombinationer men också en hel del slarv i passningsspelet. De som gjorde störst avtryck i HIF-laget idag var mittfältskämpen Brandur Hendriksson, Max Svensson, Rasmus Jönsson och glädjande nog Noel Mbo som nu är tillbaka på allvar ur frysboxen.