Uttåget ur cupen hade mer att önska!

Ett obesegrat HIF satte sig på bussen mot Göteborg för att ta sig ett steg närmre drömmen om Europa! 46 sekunder efter att domare Hamlin blåst igång matchen mot IFK Göteborg fick HIF se sina drömmar gå i kras. Efter 2-0 och uttåg ur cupen så blev det än tydligare att HIF saknar en “general” i de bakre regionerna!

Vad Ilir Berisha gjorde för fel det vet jag inte? 23-åringen gjorde en imponerande insats mot Häcken , på försäsongen, och krönte dessutom insatsen med ett mål. I Peter Larssons frånvaro så har jag en känsla av att den fd ÖSKaren hade varit precis den pådrivare som HIF hade behövt för att kunna stå emot Lasse Vibe och hans kompisar under lördagseftermiddagen.

Är Ilir Berisha svaret på våra försvarsproblem?

Att HIF saknar rutin i de bakre delarna har blivit extremt tydligt de senaste matcherna  och även om Henrik Larsson inte vill “hänga ut” sin unga backlinje så är det mycket där som problemet sitter just nu!

Jag är den förste att hylla våra unga försvarare. Det är härligt att se ynglingar som Calle Johansson, Jesper Björkman och Gustav Jarl slåss för en plats i startelvan. Det är tre individuellt skickliga försvarare men utan någon att hålla i handen så blir det mesta bara fel. Har man dessutom en Matt Pyzdrowski som liknade allt annat än just Matt Pyzdrowski igår – ja då får man säga tack och adjö till Svenska Cupen redan i kvartsfinalen.

Göteborg imponerade och troligtvis lär laget ha spelat till sig en Europaplats när vi summerar säsongen i November. Engvall, Viebe, Salomonsson och, inte minst, Rieks hade lekstuga med ett HIF som, under första halvlek, hade ett skott på mål. I andra halvlek fick HIF längre anfall och lyckades hålla bollen mer. Det skapades också några målchanser men när man satt och hoppades på en kvittering så dundrade Jakob Ankersen in 2-0 och ridån gick ner för denna cupsagan.

Victor Pálsson I matchen mot Syrianska Foto: Samone Klinteberg
Victor Pálsson I matchen mot Syrianska
Foto: Samone Klinteberg

Med drygt tre veckor kvar till den Allsvenska premiären så återstår det ett digert jobb för Henrik Larsson. Vågar han fortsätta med Johansson/Björkman i mittförsvaret tills Peter Larsson är tillbaka? Ska Victor Pálsson flyttas ner som mittback? Eller ska man kanske lyfta luren och slå det där numret till en försvarare som har rutin från såväl Allsvenskan som landslagsspel med Kosovo. Jag tror knappast att Berisha behövt fundera speciellt länge om han fått frågan?

Martin Klinteberg BBL

1 kommentar

1. Tycker nog HIF ska lösa det internt genom att flytta ner Palsson då vi får tillbaka PL så småningom samt måste tänka på det ekonomiska läget och inte spendera loss. Även Pärs underbara bollbehandling med fötterna saknar man just nu – även om den där “snälla” hemåtpassen från Calle i går säkert gett Pär en del bekymmer, så hade han troligen löst det bättre och vi sluppit en sådan chockstart som satte sig i spelarnas huvud hela första halvlek…

1 trackback/pingback