U21: Skånederby HIF – MFF

Jordan och Ema firar segern i Skånederbyt Foto: Anna Berg
Jordan och Ema firar segern i Skånederbyt
Foto: Anna Berg

Skånederbyt på Olympia slutade med rödblått segerjubel. HIF besegrade Malmö FF med komfortabla 3-0 i U21-serien.

Det var ett rutinerat HIF-lag som tränare Tobias Tuvesson ställde på banan under fredagskvällen. HIFs startelva innehöll flera A-lagsspelare medan Malmö valde att spela med ett ungt lag. Det var också hemmalaget som styrde spelet under matchen, och efter en halvtimme kom också ledningsmålet genom Lalawélé Atakora. I andra fortsatte HIF ösa på och Astrit Ajdarevic, som fick hoppa in, utökade till 2-0 med ett snyggt distansskott intill stolpen. Jordan Larsson avslutade sedan målskyttet med sitt 3-0-mål från nära håll, vilket också blev slutresultatet.

– I det stora hela var prestationen bra. Vi luftade väldigt många spelare. Det var i stort sett två olika elvor. Vi gjorde fyra byten i paus och två byten tidigt i den andra halvleken. Det handlade mycket om att få en match i kroppen för så många spelare som möjligt, säger Tobias Tuvesson till HIF.se och fortsätter:

– Malmö kommer med ett ungt lag och gjorde det stundtals svårt för oss med sitt aggressiva försvarsspel. Det blev en bra match för oss och vi fick ut det vi ville av det. Spelmässigt har vi ett stort bollinnehav och är det klart spelförande laget. Jag tycker att vi lyckas hålla ett bra bolltempo. Däremot så slarvar vi lite väl mycket i passningsspelet.

Ajdarevic fick hoppa in och stod för ett snyggt mål Foto: Anna Berg
Ajdarevic fick hoppa in och stod för ett snyggt mål
Foto: Anna Berg

U21-serien: HIF – Malmö FF 3-0 (1-0)
Målskyttar: Lalawélé Atakora, Astrit Ajdarevic, Jordan Larsson

Startelvan: Pär Hansson (utbytt) – Jonathan Larsson (utbytt), Victor Pálsson (utbytt), Frederik Helstrup (utbytt), Fredrik Widlund – Lalawélé Atakora (utbytt), Johan Mårtensson (utbytt), Darijan Bojanic, Emmanuel Boateng – Robin Simovic (utbytt), Jordan Larsson

Inbytta: Matt Pyzdrowski (mv), Peter Larsson, Carl Johansson, Jesper Björkman, Astrit Ajdarevic, Mattias Lindström, Anton Kinnander

Övrig trupp: Gustav Jarl, Lowe Ohlander

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Så mycket “ös” kan man inte heller säga att det var, stundtals mer av typen “semesterfotboll” och kanske inte så märkligt på ett sätt – men å andra sidan enda chansen för killarna att få upp matchtempo inför omstarten och med tanke på nästintill A-lag (bara Wiklund som inte är ordinarie), mot ett U-MFF (A-laget träningsspelade mot FC Höllviken samtidigt) så hade jag väntat mig mer av laget – men vi vann, höll nollan & fick luftat hela laget!