U21 matchers två olika ansikten.

Niklas Jönsson gör en sniken titt-fint. Foto: Bjarki Tordarson
Inställningen utåt sett vad gäller U21 matcher är varierande men ofta klingar det negativa toner, igår upplevde vi raka motsatsen.
Foto: Bjarki Tordarson
Erik Edman är supernöjd med sina grabbar.
Foto: Bjarki Tordarson

Genom åren har man haft nöjet att se en rad av U21 matcher, man har förstås sett en och annan spelare sticka ut från mängden men oftast har det handlat om betydelselösa matcher med ett hopplock av spelare. Det negativa med hopplockade lag blir i många fall att spelare glömmer bort klubbens färger och istället spelar för det egna cv:et och varumärket. Lyckligtvis var matchen igår av en annan karaktär och till viss del var det säkert derbykänslorna som spelade in för vi fick se en intensitet och kamp i matchen man annars inte ser.

Foto: Bjarki Tordarson
Linus Müller hade en bra dag på jobbet.
Foto: Bjarki Tordarson

Det var givetvis några spelare som stack ut i mängden och en av dem var Linus Müller i målet. För även om tränare Edman tyckte att man varit det bättre laget när vi talades vid efter matchen kan man inte blunda för alla de kvalificerade räddningar som den 19åriga målvakten stod för. Mattias Freij var en annan som imponerade på sin vänsterkant och visade efter låneperioden i Lund en helt ny kämparglöd och inställning.

Man kan väl inte heller blunda för nyförvärvet Ema Boatengs två mål och arbetsinsats. Han berättade att han inför matchen hade en stark vilja att spela den här matchen för att kunna skaka av sig Djurgårdsmatchen direkt. Att få göra det i ett U21 derby måste vara det bästa möjliga scenariot. Den starkast lysande “talangstjärnan” igår tilldelas dock Niklas “Lill-Gashi” Jönsson.

Foto: Bjarki Tordarson
Niklas gjorde en fantastisk match.
Foto: Bjarki Tordarson

Under sina dryga 60 minuter på plan överglänste han bland annat Nordmark och Lindgren centralt. Om inte denna 17åringen blir elitspelare vet jag inte vad mer som krävs, han utstrålar allt en innermittfältare bör göra och kombinerar det med en fantastisk passningsskicklighet. Han har dessutom ett närkampsspel som får honom att leva upp till sin egen jämförelse med Ardian Gashi.

Tycker för övrigt att klubben hittat en perfekt lösning i Erik Edman som ansvarig för U21. Han är en riktig vinnarskalle som vet vad som krävs för att lyckas och som kommunicerar ut tips till spelarna löpande under hela matchen. Man unnar honom all framgång i det kommande U21 slutspelet men vet samtidigt att det kommer bli svårt för A-lagsspelare att delta om U21 lottas mot lag som kommer kräva långa resor. Fast med rätt inställning är allt möjligt och om man spelar som mot Malmö kan man nog gå hela vägen också.bbl_jimmy_fors

1 kommentar