U21-laget vann mot HBK

Foto: Bjarki Tordarson

Den vårsol som värmt under förmiddagen var förbytt till dimma och en kall vind. Till matchen kom HIF ut med sorgband på för att hedra minnet av den DIF-Supporter som misshandlats till döds nästan exakt ett dygn innan.

Foto: Bjarki Tordarson
Elias Andersson inledde målskyttet.
Foto: Bjarki Tordarson

Första halvlek blev intensiv för HIF försvaret. HBK kom ut med en hög, intensiv press och Linde fick göra ett antal friläges räddningar under halvleken. Även den stabile mittbacken Calle Johansson var nere och rensade på mållinjen vid något tillfälle.

Framåt för HIF handlade det mest om kontringar och då med Uronen, Boateng och Smárason inblandade. Ema Boateng låg och ropade på bollen men vid många tillfällen befann han sig nedanför bollhållaren så denne uppfattade inte att den snabbe ghananen ville ha en stickare längs kanten utan valde andra alternativ.

HBKs höga press gjorde att Kinnander inte fick så många bollar att jobba med och det syntes att den unge anfallaren blev frustrerad ju längre halvleken gick.

I andra halvlek fick HIF bättre grepp om Halmstad och man kunde spela ut på ett helt annat sätt än under första halvlek. Det gjorde att man kunde utnyttja båda kanterna mer och inte bara vänsterkanten som varit den kant man tagit sig fram under första halvlek.

Foto: Samone Falkman
Linde hade mycket att göra i första halvlek.
Foto: Samone Falkman

Man avgjorde matchen på knappt 20 minuter. Elias Andersson inledde med ett distinkt skott efter en passning från Boateng. Daniel Nordmark som gjorde hattrick mot Falkenberg slog till även idag. Efter ett kortpassningsspel på små ytor i HBKs straffområde mellan Boateng och Smárason rullades bollen bakåt till Nordmark. Första försöket täcktes men han tog returen och slog in bollen via stolpen till 2-0. Bara någon minut efter Nordmarks mål var det Smárasons tur. På ett inlägg från Gustav Jarl satte han pannan till och nickade in 3-0 vilket också blev slutresultat.

De som verkligen stod ut i laget var trygge Calle Johansson i back linjen, Gustav Jarl gjorde det bra på högerkanten, framför allt under andra halvleken. Achinioti-Jönsson gjorde ett bra inhopp som mittback bredvid Johansson i andra halvlek.

Startelva: Linde – Uronen, Johansson, Ekvall (45), Widlund (60) – Boateng (70), Nordmark, Andersson, Jarl – Smárason (70), Kinnander

Avbytare: Getaschew (70), Achinioti-Jönsson (45), Bindelöv (60), Kronholm (60), Lundborg (70)

Björn Velander BBL

1 kommentar