Träningsrapport inför Vestsjælland

I morgon är det dags för HIFs fjärde träningsmatch denna försäsong. Samtidigt är det Vestsjællands genrep inför Superligans omstart där danskarna kommer möta FC Köpenhamn. Under danska ligans uppehåll har morgondagens motstånd bland annat slagit Odd Grenland med 2-1 och även Hammarby med 3-1. Vi kan alltså räkna med tufft motstånd för vårt HIF som jagar fjärde raka vinsten.

Denna vinterkalla fredagsförmiddag begav sig undertecknad upp till Olympia för att bevaka lagets träning. Spelarna såg taggade och sugna ut från början och det var stundtals högt tempo. Träningen bestod i mångt och mycket av passningsövningar, där offensiven prioriterades. Den första övningen innebar grupper om fem där man passade runt till varandras grupper i en kvadrat, på liten yta, med mycket rörelse inblandat. Därefter var det en spelövning över hela planen, som påbörjades bakifrån. Backarna varierade med att spela ut bollen på kanterna eller inåt mot centrala mittfältare. Efter fina kombinationer avslutades anfallen med inlägg från höger eller vänster in till anfallarna, utan något motstånd i form av försvar, mot antingen Pär eller Matt. Även dem andra lagdelarna varierade spelare så att alla deltog i övningen.

Spelövningsmomentet. Spelarna står uppställda och redo.  Foto: Emil Carlsvärd
Spelövningsmomentet. Spelarna står uppställda och redo.
Foto: Emil Carlsvärd

Under hela träningen så pratar Henke väldigt flitigt. Ger mycket feedback till alla spelare och uppmanar samtidigt de själva att kommunicera med varandra. Vem som ska ha bollen etc. Vid spelövningen är det mycket rörelse och flera spelare som är sugna på att avsluta. Mycket känslor inblandat, som det ska vara.

Som en sista övning innan matchmomentet ställer laget upp sig centralt och ute på kanterna. Passningar slås strax utanför straffområdeslinjen ut till kanterna som de varierar varannan. Därefter inlägg och snabba avslut. Spelarna i straffområdet byts ut efter varje inlägg. Högerkanten består av Atakora, Lindström och Smárason, vänstersidan av Boateng, Uronen och Widlund. Mycket feedback som vanligt av Henke, och bra klass på avsluten. Ramadan och Kinnander visar sig mycket och ser sugna ut.

Slutligen var det dags för match. På grund av manfall så spelade man nio vs. nio. Lagen såg ut enligt följande:

Pär – Smárason, Pálsson, Wede – Lindström, Mårtensson, Atakora – Simovic, Ramadan

Pyzdrowski – Widlund, Calle, Björkman, Jere – Boateng, AJ, Jordan – Kinnander

Matchen hade ganska bra tempo, med mycket rörelse och väldigt mycket vilja. Det var ingen “träningsmatch”-stämning alls utan alla ville vinna till vilket pris som helst. Mycket och bra snack. Till slut vann Pärs lag. Lindström blev sista målskytt.

Målvakterna tränade som brukligt själva tillsammans med målvaktstränare Daniel Andersson, som nötte dem hårt. Deras träningspass bestod av kicktävlingar, höjdbollar och skott- och rörelseövningar. Pär överglänste sin målvaktskollega något då han kändes för dagen mer stabil och stod för flera bra räddningar.

Alla spelare deltog i dagens träning förutom Bojanic, Krafth, P.Larsson, Dahlberg och Landgren som alla stod över av olika anledningar. Bojanic och Krafth löpte dock vid sidan om.

Dagens…

…mål: Daniel Andersson (målvaktstränare) som skjuter upp den i ena krysset under en skottövning för målvakterna. Skryter glatt efteråt över sitt konstverk.

…citat: Henke skriker glatt under skottövningen strax innan matchspel, efter att fyra-fem spelare i rad gjort mål. ”Har vi inga målvakter här?”, följt av ’’vi har roligt nu grabbar men glöm inte bort fokus nu’’.

I morgon står som sagt FC Vestsjælland för motståndet. Matchen är den sista för HIFs del innan man på måndag åker på ett tio dagar långt träningsläger i Portugal. Väl där är det ännu oklart om det ska spelas någon match eller ej. Efter träningslägret väntar sedan någon vecka matchledigt innan det är dags för årets första tävlingsmatch borta mot Västerås i Svenska cupens första omgång den 1 mars. Men först väntar alltså danska Vestsjælland på Harboe Arena Slagelse. Matchstart är kl. 14.00.

– Jag vet om att vi möter ett tufft motstånd, som förmodligen är lite längre i sin fas än vad vi är för tillfället. Samtidigt ser jag det positiva i det hela. Killarna får komma ut på gräs i februari. Som fotbollsspelare måste det vara underbart att få den chansen så tidigt på säsongen, säger Henrik Larsson till klubbens hemsida och fortsätter.

– Vi vet generellt sätt att danskarna är lite mer bolltryggare än vad vi svenskar är. Jag ser det samtidigt som en bra utmaning för oss att checka av försvarsspelet igen.

Matchtruppen: 1. Matt Pyzdrowski (mv), 2. Carl Johansson, 4. Fredrik Widlund, 5. Johan Mårtensson, 7. Mattias Lindström, 8. Victor Pálsson, 9. Robin Simovic, 10. Anton Wede, 11. Arnór Smárason, 13. Alexander Achinioti-Jönsson, 14. Lalawélé Atakora, 18. Jordan Larsson, 20. Emmanuel Boateng, 21. Mohamed Ramadan, 24. Anton Kinnander, 28. Jere Uronen, 29. Jesper Björkman, 30. Pär Hansson (mv), 32. Gustav Jarl.

Indisponibla: Emil Krafth (ryggproblem), Peter Larsson (ljumskproblem), Andreas Landgren (baksida lår), Darijan Bojanic (ledbandsskada), Elias Andersson (ev. utlåning), Mikael Dahlberg (ledbandsskada).