Träningsrapport 24/6

Onsdagens Öppna träning bjöd bla på ett Celebert besök i form av den förre U21 Landslagstränaren Håkan Ericson.

Ericson är numera Förbundskapten för Färöarna Och var på besök för att ta sig en titt på HIF:s Föröiske Landslagssman Brandur Henriksson. Efter en inledande Konversation med Brandur och en del skratt, delade med Olof Mellberg, skulle Ericson spendera resten av träningen med att bevaka just Brandur.

På träningen saknades inledningsvis både Andreas Granqvist och Anders Lindegaard, som båda har haft skadeproblem den senaste tiden.

Efter uppvärmningen i form av stretchband och lättare löpning inleddes en mycket simpel passningsövning med fokus på Djupledspassningar.

Därefter gick både Brandur Hendriksson och Joseph Ceesay, antagligen med sina skadebekymmer i åtanke, åt sidan för att tillsammans med Fystränare Rickard Engström köra lite lättare löpning, medan resten av laget delades in i två grupper, där Van den Hurk, Mix Diskerud, Martin Olsson, Rasmus Jönsson, Casper Widell, Gigovic, Tsouka och Max Svensson Spelade Fotbollstennis, och resten av laget fick köra en passningsövning på lite mindre yta, en passningsövning som skedde under tränare Olof Mellbergs och Thomas Gabrielssons vakande ögon.

Foto: AOH Media

Efter dryga 40 till 50 minuter av träningen gången kom så Anders Lindegaard ut för at köra individuellt med Sven, men Granqvist var frånvarande resten utav träningen.

Gruppen som inte körde Fotbollstennis fick sedan köra tvåmålsspel på mindre yta, med målvakterna Joelsson och Alexander Nilsson i vardera bur. Lagen var som följer: Timossi, Abubakari, Mbo, Filip Sjöberg mot Assad Al Hamlawi, Alhaji Gero, Emil Hellman och Ludvig Carlius. Tvåmålsspelet var intensivt och med vissa rejäla kampmoment.

En observation efter att ha sett flera träningar är att Mellberg ofta tar ett steg bakåt för att bevaka medan Gabrielsson får en mer aktiv roll under övningar, detta gällde även tvåmålsspelet idag.

Under tiden som tvåmålspelet körde Andreas Landgren löpning med boll tillsammans med Engstöm, med en stegrande intensitet ju längre träningen gick. Ett tecken på att Landgren verkar komma närmare och närmare tillgänglighet, men att man tar det fortsatt försiktigt då Landgren var med på en viss del av passningsövningarna, men inte på tvåmålsspelet.

Vid slutet av träningen hade Mellberg ett kortare individuellt samtal med den 17-årige mittbacken Casper Widell som fick starta både mot Varberg och Elfsborg.

Efter dryga timmen på Olympiafältets plan 5 avslutades träningen. En kanske lite “softare” träning för en del av det gänget som startade mot Elfsborg, men också lite intensivare för de som inte gjorde det.

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!

1 kommentar