Talangen som alltid har velat spela i HIF

Mittbackstalangen Joseph Baffo, som förlängde sitt kontrakt med HIF för ett tag sedan, hoppas på speltid på måndag när GAIS gästar Olympia. Ett GAIS med de två forna HIF- anfallarna Alvaro Santos och Razak Omotoyossi i laget.

Den 30 maj i år kom ett pressmeddelande från HIF, där det stod att HIF hade förlängt kontraktet med den 18-årige mittbackstalangen Joseph Baffo med tre år. Sportchef Jesper Jansson kommenterade händelsen genom att berätta att “Det är en spelare vi tror på i framtiden. Det känns fantastiskt att vi ha kunnat förlänga avtalet med Joseph”.

Joseph Baffo känner likadant som Jesper Jansson poängterade i sitt uttalande.

– Det känns som att jag har framtiden framför mig och att jag har förtroende. Nu när jag har presterat bra också, så känns det ännu bättre.

Baffo ville stanna i HIF för att han trivs riktigt bra i staden och i laget. Samtidigt förvandlades en dröm till verklighet då han fick chansen att spela i HIF.

– Jag har alltid velat spela i HIF. HIF har alltid varit en av mina favoritklubbar i Allsvenskan. Sen har HIF alltid fått fram bra mittbackar, så det är väl det som är den största anledningen till varför jag vill spela i HIF.

Baffo ville inte ha ett kontrakt som sträcker sig längre än tre år.

– Ett treårskontrakt är ett väldigt vanligt kontrakt. Tre år är ändå så länge och mycket kan hända under den perioden. Det vet man liksom inte. Det kan gå både nerför och uppför på till och med ett år. Så ett treårskontrakt är det ultimata.

HIF har släppt in minst mål i årets Allsvenska med sina fem mål på nio matcher. Dock har Baffo inte fått så mycket speltid med tanke på den tuffa konkurrens som råder i backlinjen.

– Det är absolut en jättesvår konkurrens i backlinjen. Men sen är det ju så när man spelar i Sveriges bästa klubb också, då är det bara att jobba på.

Men Joseph Baffo har hunnit med att göra sin första allsvenska match från start. Det var i hemmamatchen mot Kalmar FF den 20:e maj, som Baffo gjorde ett jättebra jobb tillsammans med Markus Holgersson i mittbackslåset. HIF höll nollan och vann matchen med 1-0 efter mål av Erik Sundin.

– För att vara min första match från start och hela den biten, att komma från skada och har bara gjort tre träningar och varit borta fem veckor, så tycker jag att jag inte kunde ha gjort det bättre, säger Baffo.

GAIS kommer på besök till Olympia på måndag med de två forna HIF-anfallarna Alvaro Santos och Razak Omotoyossi laget. Matchen startar kl. 19.00.

– Det blir lika roligt som andra matcher, att jag får vara med i truppen. Sen får jag ju hoppas på att jag får känna på lite spel också, så det ser jag fram emot, säger Baffo.

Stämningen i truppen verkar vara på topp inför matchen.

– Den kunde inte ha varit bättre, helt allvarligt talat. Den är riktigt bra och vi har en jättebra chargong inom truppen, så det är hur bra som helst.

GAIS ligger för närvarande på en sjätteplats i tabellen, fyra poäng upp till HIF som ju är allsvenska serieledare. Även om Joseph Baffo inte har någon koll på GAIS, mer än att han vet att laget med de grönsvartrandiga tröjorna har varit rätt så bra i starten av årets Allsvenska, så avslutar han med att dela med sig av vad han tror blir nyckeln till seger.

– Jag tror det behövs en bra första halvlek som vi spelade mot Kalmar, fast denna gång även en bra andra halvlek.