Superettan 2017 – Det finns fortfarande en chans!

Så nära slutet av en serie brukar man kunna säga att kampen är över. Men det är inte fallet i Sveriges näst högsta fotbollsliga. Kampen om tabellplatserna är jämnare än någonsin och kriget om tränarna hårdnar…

Är det händelserik fotboll man har letat efter det här året, är det till Superettan man har vänt sig. Uppflyttade Brommapojkarna, med Olof Mellberg i bakgrunden, kom från ingenstans och tog ledningen redan efter 13 spelade matcher. Dalkurd har varit dem hack i häl och genom sommaren och hösten har de två lagen turats om att ha förstaplatsen. Trelleborg sitter i skrivande stund på kvalplatsen för att ta sig upp till Allsvenskan, 7 poäng bakom Dalkurd.

Med tre matcher kvar till avslutningen den 4 november finns det fortfarande en chans för Öster, Falkenberg och Helsingborg att ta sig till kvalet.

Uppkomlingarna blir inte långvariga

Ingen trodde att Brommapojkarna, som inte hade spelat i Superettan sedan 2015, skulle ta sig till toppen av serien under en enda säsong. I kategorierna för Superettan odds ligger de bäst till för att ta hem vinsten med oddsen 1,40. Inför en eventuell direktkvalificering har de utökat sin stab med en ny sportchef: Daniel ”Maestro” Majstorovic. Efter en tid i grekiska AEK Athen blåste vindarna hem till Sverige igen och han tillträdde den nya posten i början av oktober. Han kommer nu tillsammans med den forna landslagskollegan Olof Mellberg, som tränar A-laget, att försöka forma laget till framgång. Ytterligare ett nytt ansikte i klubben är Roger Palmgren, som kommer att vara ansvarig för akademin.

Tränarkriget fortsätter

Det kokar i de småländska skogarna och enligt åttondeplacerade Värnamo har man blivit huggna i ryggen och de har förklarat krig mot sin huvudkonkurrent: Öster. Bråket gäller givetvis Östers vilja att värva Värnamos tränare Christian Järdler. Och Järdler har uppgett för moderklubben att han vill häva sitt kontrakt och gå över till huvudkonkurrenten. Detta har rört upp ilskna känslor och det är framförallt Värnamos ordförande, Kaj Larsson, som har varit hårdast i sina uttalande. Rykten har däremot cirkulerat om att det är ungdomssektionens Jonas Thern som är aktuell som ny tränare. Detta har dock dementerats av både Thern och resten av klubbledningen.

En för laget

Det var ett tungt och tråkigt beslut som kom fredagen den 13, av alla dagar, oktober. Anfallaren Oke Akpoveta måste troligtvis operera knät och missar därmed resten av säsongen i HIF. Med en liten chans att ta sig till kvalplaceringen var det inte nyheter som laget ville höra. Då kom en eventuell räddning, och om inte annat ett positivt besked. Alex Timossi Andersson, som har gjort en riktigt bra säsong, väljer klubben framför P-16 landslaget. Timossi skulle egentligen ha inställt sig för tre landslagsmatcher, och därmed missat två av de sista seriematcherna. Men klubben behöver hans talanger mer än landslaget och det är med stora förhoppningar och en fast beslutsamhet som laget tar sats för att samla in de sista, välbehövliga, poängen och målen för att ta chansen att kliva upp i Allsvenskan igen.