“Stockholms-syndromet”

Man ögnar igenom alla “kvälls”-tidningars internetsajter och pappersbilagor. Och möts av rubriker som kunde varit i samband med krig eller katastrofer, stora som halvsidor… “Stahre om succén“, “Krisen i DIF total“, “Gulddrömmen” och ” …mardrömmen“!
Varför? Jo, stockholmslagen är inblandade naturligtvis…

***

Jag skriver med Rödblåa tangenter, jag är inte objektiv.
Men jag utger mig inte heller för att vara journalist i en rikstäckande tidning och inte heller skriver jag för en allmän fotbollssajt.

***

Här har Elfsborg, Kalmar, IFK Göteborg och Helsingborg legat i topp om vartannat och varierat. Vad har vi fått läsa då? Det har handlat om Elm’s vara eller inte vara, det har handlat om Hyséns mål eller inte mål. Det har handlat om Haglunds kontrakt och det har naturligtvis handlat om Henrik Larsson skada! Men inte har det varit “krigsrubriker” om att lagen ligger i topp? Inte har det varit dubbla sidor i pappersbilagan, med intervjuer och reportage från enögda stockholms-journalister? Nej, nope, nada…

***

Inom media finns det en oskriven regel om att journalistiken ska vara objektiv. Det är endast på respektive tidningars ledar-sida, där politiska åsikter och personlig influens får förekomma.
Detta gäller de flesta stora dagstidningar i Sverige, med undantaget av “Kvälls”-pressen,  som i stort sätt enbart är ute efter “sensationer”. Allt för att locka sin/sina läsare till köp av lösnummer. Nu finns ju de flesta även på internet, men även där finns samma “sensations”-jagande rubriker! Allt för att få läsaren att höja ögonbrynen och bli intresserade. Oftast och generellt är det ju trots allt , desto större rubrik, desto mindre intressant innehåll…

***

Varför har vi då “Stockholms-syndromet” i “kvälls”-pressen? Enkelt svar egentligen. Det bor flest personer per kvadratmeter i Stockholm. Men å andra sidan så är Stockholm endast 10-15% av landets totala invånare…

Så varför lockar man med nyheter som endast 10-15 %  av alla potentiella “kunder” är intresserade av? Dålig marknadsföringstaktik enligt mig!
När eller om jag vill sälja en produkt, så vill jag ju naturligtvis få den så intressant för så många som möjligt. Det inte bara låter logiskt, det är logiskt också!

***

Personligen är jag lika intresserad av att läsa om ÖIS, DIF, GAIS, Kalmar etc etc, när jag öppnar upp den för 10 riksdaler inhandlade pappersvarianten. Det är ju det som är poängen med en rikstäckande tidning, man får influenser och intryck från just hela landet, inte bara av lokal anknytning…

12 thoughts on ““Stockholms-syndromet”

  1. Expressen dagen efter “seriefinalen” i Göteborg.
    1 artikel om sjukdomsläget i IFK och
    5 ynka rader om HIF.

  2. Tycker generellt sett att bevakningen av den inhemska ligan håller för dålig klass. Vi har en oerhört jämn allsvenska, något vi faktiskt är ganska unika om i dagens Europa.

    Detta till trots så får vi fotbollskväll med Per Zetterberg, en poliskår som totalnonchar tips om hur man bekämpar huliganism, samt ett mediadrev som anser att man först blir proffs när man lämnar Sverige.

    Vi borde kunna ge/få så mycket mer…

  3. Glöm inte att det fram till för bara någon vecka sedan var “Skadehelvete” i IFK medans HIF hade “Henrik Larsson borta”.

    I matchen mot ÖSK hade “vi bland annat Larsson och Lantz borta” när 8 spelare var borta.

    Tidigare var det Wernerson som konstaterade att det “Bara är maff och ifk som har bra ungdomssektion” när vi spelade vissa matcher med 7-8 egna produkter.

    Intresset för HIF känns väldigt svagt i kvällspressen.

  4. Jag hade mailkonversation med en ledarskribent på en av kvällstidningarna för några år sedan, då HIF toksågades längs fotknölarna och där hela diskussionen om kommunens lån handlade om “ekonomisk doping” och att HIF borde tvångsnedflyttas osv osv. Nu var detta iofs en ledare, som jag antar får vara objektiv. Men sättet den var skriven på var i ren smutskastningsform vilket tydligt kännetecknar kvällspressens taktik med sensationsjournalistik.

  5. 10% – 15% i sthlm? Metro rapporterade idag att 2-miljons gränsen var spräckt med råge. Inte har vi 13.5 – 20 miljoner invånare i Sverige…

  6. Ska vi vara petiga, får vi plocka bort de under 10 år som inte köper tidning själv… 😉

  7. Visst är det snedvridning, men vi är också gnälliga i HIF till viss del.

    Problemet ligger i att det är Stockholmsversionen av Rosa Bladet och Expressen som ligger på deras internetsidor.

    Expressen kör, vad jag vet sin sverigebilaga som sport medan du hittar Skåne i Kvällsposten.

    Aftonbladet har olika versioner så om ni kommer till Stockholm någon gång så kan ni få er en fantastisk dos av 08-fotboll genom att köpa tidningarna här.. ;o)

  8. Det jag reagerade mest över, var en rosa inköpt i Norrhult (Småland) under måndagen. Är väl knappast Sthlm-delen, här? Snarare Jpkng isf?

  9. Jag är inte helt säker på att just Aftonbladet skiljer sig så mycket som det gör mellan Expressen och KvP/GT.

  10. Bladet har ju lagt ner sina kontor i Göteborg, Jönköping och Malmö, vet inte om det också påverkat sportbladet?

    Men kan personligen tycka att det är lite väl mycket PL, La liga och annat medan allsvenkan faktiskt pågår och är jämnare än någonsin.

    Fast HIF:are är av hävd lite anti media, kanske beror det på att man inte har en lokaltidning som inte agerar hejarklacksledare åt HIF. Vilket jag tycker är bra.

  11. Är också glad att vi genom HD har en bevakning av HIF som är granskande, istället för motsvarande bevakning som i fallet KVP/MFF.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *