Statyer, Lantz och Spelschema

Vi befinner oss i ett slags väntande vaccum, in between, så att säga, men trots detta så får vi HIF-relaterade “nyheter” dagligen. En del är mer intressanta än andra.

Först och främst vill jag bara meddela att jag trodde det var en ploj, en övergående aktion för att visa sin uppskattning, men tydligen var det mer allvarligt än så. Henrik Larsson ska bli förärad en staty av sig själv!

Jag håller naturligtvis med att Henrik Larsson har varit en stor spelare, även i internationella mått mätt, men det är en känsla av olust att sätta upp en staty av en nu levande person. Oavsett hur mycket man uppskattar denna.

Jag uppskattar min fru och mina barn mer än allt annat, men jag skulle inte sätta upp statyer av dessa i vardagsrummet för den saken? (Nåja, en dålig liknelse kanske…)

Men ni förstår poängen?

Dessutom var det meningen att denna staty skulle pryda Olympia? Ursäkta… Henrik. Men jag kan på mina bägge nävar och tillhörande fingrar, räkna upp andra spelare som betytt mer för klubben under alla dessa år, än vad just Henrik gjort.

Nej, om det nu skulle bli en staty, sätt den vid Harlyckan då! Eller, varför inte i Glasgow? Där har ju Henrik Larsson verkligen varit en gud värd att hedra med staty.

***

Lantz ser ut att vara på väg österut (från Helsingborg sett) och landa på det “idylliska” Listerlandet. Mjällby går redan nu ut med att de har råd med både Grahn och Lantz i truppen.

Spontant känns det som att Mjällby inte kommer vinna något Fair-Play pris med den eventuella centrala mittfältslinjen.

En del HIF-supportrar tycker att HIF gjorde fel som släppte Lantz. Jag vet väl inte om det var HIF som “släppte” Lantz? Kan mycket väl vara så att Lantz överskattade sin förmåga och krävde en lön som inte var motiverbar i HIF. Frågan är om han kan komma med samma krav i Mjällby?

Personligen är jag mycket medveten om att Lantz bidragit mycket till HIF de senaste två säsongerna, men allt har sin tid (för att citera en numera “pensionerad” bloggarkollega).

***

Slutligen vill jag tacka Svenska Fotbollsförbundet för deras stora ambition att göra Allsvenska till något ännu större och bättre genom att ge oss, slutkunden, jättebra förutsättningar för att se fotboll live. (OBS! Ironi, sarkasm!)

Allvarligt? SvFF gör Allsvenskan till vad Aftonbladet är. Istället för att ge slutkunden en bra produkt och öka sina intäkter den vägen, så säljer man ut sig själv och ser hellre att få in reklampengar (tv-pengar) och på så vis finansiera sin verksamhet.

Med en snabb blick på Årsplanen, konstaterar man att det kommer bli många splittade omgångar, hängmatcher, fredagsmatcher och ingen ordning alls.

Att det ska vara så svårt att inse att det inte är förpackningen utan innehållet som säljer!

Avgå SvFF!

1 kommentar

1. När, Lagrell & Co verkar mycket tröööga när det gäller att lyssna in vad folk som följer sitt lag tycker och hur de vill ha det – men en sak som borde förbättra det är UEFA:s blockering av de flesta tisdagar, onsdagar & torsdagar som allsvenska speldagar: detta innebär att SvFF “bara” har 4 dagar kvar att spridda ut matcherna på om de nu inte inser att en omgång räcker att den sträcker sig typ 1 match på lördag & så alla andra söndag/alternativt 1 på måndag – kan de ha det så på andra sidan sundet borde vi ju kunna ha det så också…