Sponsrade men bortvalda?

Stryktipset sponsrade sändningen av cupfinalen mellan HIF och Kalmar.  Det var väl bra, så vi som inte hade tillfälle/möjlighet att ta oss till Olympia för att se den härliga matchen. Jag planerade TV-tittandet i god tid och tänkte krydda den genom att tippa ett system. Men där gick jag – och alla andra som hade samma tanke – bet.

Trots att matchen spelades på lördagen hade Svenska Spel valt bort den till förmån för engelska matcher på kupongen. Hur tänkte dom där?  Även om intresset för engelsk fotboll av tradition är oproportionerligt stort i det här landet så tror jag att många med mig avstått från exempelvis Ipswich – Doncaster eller Portsmouth – Nottingham, för nöje att få sätta en säker etta på cupfinalen HIF- Kalmar.

Visst det händer att Svenska Spel väljer bort matcher för att de anses alltför säkra, men i den här omgången toppades kupongen med mötet Manchester U – Sunderland, där de förstnämnda dragit till sig 84 procent av tipsen.

Kan det ha varit så att Svenska Spel, som regelbundet skryter i sin marknadsföring, om hur mycket de stödjer svensk fotboll och hur vi som tippar är Sveriges största fotbollsklubb, inte tyckte att cupfinalen hade tillräckligt hög status?

Att matchen började en halvtimma före de engelska borde inte ha varit något stort problem. Det hade väl gått att tidigarelägga inlämningstiden de 30 minuterna?

Jag tycker att HIF gjorde ett riktigt bra arrangemang (och då har jag ännu inte kommit in på spelet och matchen). Publiksiffran, drygt 9 500 får väl anses vara godkänd även om många tycker att det ska vara fullsatt på en cupfinal? Men spelas matchen den 5 november så får man nog vara nöjd med den siffran. En bidragande orsak till att inte fler kom var möjligen att Kalmar inte är den största publikmagneten i allsvenskan?

Svenska Spel, som sponsor, har precis som Svenska Fotbollsförbundet – och givetvis klubbarna – ett ansvar för att höja statusen för cupen. HIF har bidragit liksom Hammarby gjorde förra året.

Finalen ska vara en festlig avslutning på fotbollsåret. Och den ska också finnas med på Stryktipset!

Över till matchen. Jag blev än en gång imponerad över att HIF lyckas tända till och vinna. Det hade ju varit så lätt att känna sig mätt efter det att det allsvenska guldet och därmed CL-kvalet var bärgat. Men nix, årets upplaga får inte nog av segrar. Precis som det ska vara.

Det var aldrig något snack om vilket lag som skulle vinna. Att Kalmar lyckades kvittera, precis innan halvtidsvilan, på ett underbart läckert mål var bara bra. Så utspelade som smålänningarna hade blivit fram till dess behövde de antagligen något för att ens våga sig ur omklädningsrummet till andra halvlek.  Och för publiken tändes ett litet hopp om spänning efter paus.

Nu blev det ju inte så spännande även om HIF släppte till lite av bollinnehavet, men segern var väl aldrig någonsin i fara?

Ett par rosor måste jag dock dela ut. Först till Christoffer Andersson – vilken fantastisk match han gör. Och sedan till Santos som gjorde mål för tredje matchen i rad. Men HELA LAGET ska förstås hyllas för sin insats.

Jag kände mig helt trygg med att den säkra ettan skulle hålla – även om jag aldrig fick plita ner den på tipskupongen. (Att matchen gick att spela på Lången är en helt annan sak. Där kan man spela på nästan vad som helst).

I morgon är det dags för fotbollsgalan. Där kommer en del av våra utlandsproffs kanske att sno åt sig en del titlar som jag tycker borde ha varit förbehållna de spelare som vi fått se i allsvenskan i år.

Frågan är om May Mahlangu (bilden)  har någon chans mot de tre landslagsspelarna Sebastian Larsson, Kim Källström och Anders Svensson? Jag skulle ha gett May priset.

Att Conny ska bli årets tränare (med P-O i bakgrunden) ser jag som en ren självklarhet. Allt annat vore en förolämpning mot fotbollen.

1. Glöm inte Chrisses chip-straff, nästan årets fullträff…

Det är lungt – May tar hem titlen som årets allsvenska lirare istället -:)

2. Och inte första bicicletan heller i år – för mig han gjorde en för inte så länge sedan heller, Chrisses g:a takter som anfallare en gång i tiden sitter tydligen kvar -:)