Spelarbetyg Gefle – HIF

Foto: Bjarki Tordarson
Smárason gjorde HIFs mål, och han hade bud på fler
Foto: Bjarki Tordarson

Trots en ordentlig forcering på slutet så blev det aldrig något ytterligare bortamål. HIF förlorade med 2-1 mot Gefle och inkasserade därmed fjärde raka förlusten. Här kommer mina spelarbetyg från matchen.

Startelvan:

1. Matt Pyzdrowski 2 – Gör några räddningar i framförallt första halvlek som gör att HIF är kvar i matchen. Men känns fortfarande lite darrig då och då. Har en del tveksamma beslut, bland annat ett läge där han var helt ute och reste i positionsspelet. Kan inte lastas för något av målen.

—–

6. Andreas Landgren 3 – Började lite svajigt precis som hela försvaret var idag, men höjde sig ju mer matchen gick. Städade undan defensivt och täckte upp för andra som var på upptäcktsfärd. Fortsatt offensiv och bidrar på sin kant.

2. Carl Johansson 2 – Gör det fortsatt bra och spelar väldigt enkelt. Har dock lite misstag här och där, främst vid målen där han är delaktig precis som hela försvaret. Men allt som allt är han klart godkänd. 2+.

3. Frederik Helstrup 1 – Gör ingen bra match. Vid målen är han precis som resten av försvaret alldeles för passiv och för bolltittande. Utöver det är han svajig matchen igenom. Kan mycket bättre.

28. Jere Uronen 1 – Var helt under isen idag. Gefles 1-0-mål får han ta på sig till stor del, då han var på fel plats vilket gjorde att Landgren fick täcka upp på vänsterkanten vilket i sin tur ledde till att bortre stolpen var helt fri, något som Gefle tog till vara på. Han lämnade även alldeles för mycket ytor bakom sig defensivt som hemmalaget kunde utnyttja, och som övriga lagkamrater tvingades täcka upp. Nej, bryt ihop och kom igen Jere.

—–

7. Mattias Lindström 2 – Tillbaka i startelvan. Var lite osynlig stundtals, men hade många bra inlägg och även ett farligt och lite lurigt skott som målvakten räddade. Var alltid tillgänglig på högerkanten. Godkänd. Utbytt i andra.

5. Johan Mårtensson 1 – Hade en mindre bra dag på jobbet. Gjorde misstag defensivt, bidrog ganska lite offensivt och försvann en hel del på mittfältet. Utbytt i andra.

19. Darijan Bojanic 1 – Riktigt dålig insats. Skapade ingenting offensivt, förlorade dueller, slarvade defensivt och hade ett dåligt passningsspel. Var nonchalant stundtals, framförallt vid 2-0-målet då han bara ska rensa undan men istället går han knappt in i duellen. Utbytt i andra.

10. Anton Wede 2 – Var en av dem bättre och kämpade mycket och jobbade hårt. Räddade en boll framför egen mållinje, skapade chanser och bidrog offensivt. 2+.

—–

22. Rade Prica 3 – Tillbaka efter sin två matchers långa avstängning, och gjorde en bra match. Försvann förvisso lite ur matchbilden ett tag tillsammans med “Smara” då dem båda isolerades av Gefles försvar. Men var inblandad i det mesta framåt. Bra bollmottagare, god bollbehandling och var nära mål ett antal gånger, bland annat hade han ett skott i kryssribban efter en snygg mottagning.

11. Arnór Smárason 2 – Fjärde positionen på tre matcher. Smárason hanterar det dock bra och blev även målskytt. Hade även han ett skott i ribban i början av matchen, och hade ett antal chanser utöver det som han borde ha förvaltat – i alla fall något av dem. 2+.

Inbytta:

14. Lalawélé Atakora 3 (in 63) – Kommer in och bidrar med lite energi till laget. Fick till ett riktigt bra skott som var nära att gå in. Klart godkänt inhopp.

16. Mikael Dahlberg (in 73) – Äntligen tillbaka efter sina skadeproblem. Skapar inte så många chanser, men är nyttig med sin fysik och sina bollmottagningar.

20. Emmanuel Boateng 2 (in 63) – Försöker sig på en del kombinationer för att luckra upp Gefles försvar. Tycker fortfarande att han borde utnyttja sin snabbhet mycket, mycket mer.

Övrig trupp: Daniel Andersson (mv), Jesper Björkman, Fredrik Widlund, Alexander Achinioti-Jönsson

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Matchreferat från dagens förlust hittar ni här.

Emil.Carlsvärd.BBL