Spelarbetyg Djurgården – HIF

Smárason gjorde en stark insats och satte kvitteringen med matchens sista spark Foto: Samone Klinteberg
Smárason gjorde en bra insats och satte kvitteringen med matchens sista spark
Foto: Samone Klinteberg

HIF var påväg mot sjätte raka förlusten – då dök Arnór Smárason upp i straffområdet och såg till att det inte skedde. Med matchens sista spark sköt islänningen in 2-2, och HIF fick därmed med sig sin första poäng i allsvenskan sedan den 17 augusti då laget vann mot Halmstad med 2-0. Här kommer mina spelarbetyg.

Startelvan:

1. Matt Pyzdrowski 3 – Öppnar matchen aningen svajigt, vilket man kan förstå med tanke på att han inte spelat alltför många matcher i år. Men han växer snabbt in i kostymen och står för ett par riktigt vassa räddningar och utrusningar, och gör allt som allt en bra match.

—–

6. Andreas Landgren 2 – Hade likt hela laget en jobbig första halvlek. Men efter halvtidsvilan lyckades HIF stänga kanterna helt och hållet, vilket var Djurgårdens främsta anfallsvapen. I och med det kom DIF sällan till några farligheter i andra och Landgren fick då utrymme att utöva sin fina offensiv, där han bland annat var inblandad i kvitteringsmålet. 2+.

2. Carl Johansson 1 – Var kanske den som hade det allra jobbigast igår. Kändes som han inte riktigt hängde med, möjligt att han hämmades av vadskadan som tog honom ur spel i halvtid. Ska dock tilläggas att Calle är en mycket bra försvarare i en-mot-en situationer. Väldigt svårpasserad. Kunde mycket väl fått högre betyg om han spelat andra halvlek.

3. Frederik Helstrup 2 – Spelade upp sig efter paus men hade i ärlighetens namn inte jättemycket att göra sista 45. Godkänd insats.

28. Jere Uronen 2 – Uronens match var väldigt snarlik Landgrens. Hade det jobbigt i första, var betydligt bättre i andra – framförallt offensivt. Hade dock önskat att Jere skulle våga utmana sin back mer likt han gjorde när han slog igenom, istället för att ta det första bästa alternativet. Men i slutändan är det nog en fråga om självförtroende. 2+.

—–

11. Arnór Smárason – Springer mycket under matchens gång och hotar motståndarna en del, men slarvar i försvarsspelet och tar ibland lite väl lång tid på sig och saktar i och med det ner tempot i anfallsspelet. Tar en lång löpning i slutet, gör sig spelbar och kvitterar med matchens sista spark, vilket såklart hjälper till att höja betyget.

5. Johan Mårtensson 2 – Johan blir konstigt nog många gånger väldigt passiv i sitt försvarsspel. Har varit så några matcher i rad nu. Vad det beror på är svårt att svara på. Dock spelar han upp sig i andra halvlek. Men det måste bli lite mer jävlar anamma från Mårtenssons sida för att HIF ska kunna fungera så bra som möjligt. Att Mårtensson måste höja sig är en nyckel till nästa säsong.

10. Anton Wede 1 – Vägde lite för lätt i mitten. Arbetar hårt men slarvar alldeles för mycket med passningar och positionsspelet. Var även dålig i duellspelet igår. Blev också utbytt i andra halvlek. Kanske var det omställningen från ytter till innermitt som ställde till det, även om han varit på den positionen förut. Likt en del andra spelare syns det i Wedes fall att självförtroendet inte riktigt är där. För visst kan Anton.

14. Lalawélé Atakora 3 – Var den spelare som hotade Djurgårdens försvar mest. Springer väldigt mycket, utmanar och är till stor nytta vid omställningar. Hade kanske fått ett högre betyg om han varit laget till större hjälp i defensiven. Måste också fortfarande förbättra sitt omdöme. Saktar ibland ner anfall genom att ta för lång tid på sig.

—–

18. Jordan Larsson 2 – Viktigaste och främsta HIFaren i omställningsspelet. Försvann ibland helt från matchen igår för att senare blixtra. Borde kunna utnyttja sin bolltrygghet och hastighet oftare. Hade faktiskt önskat att hela laget tog fler djupledslöpningar in bakom motståndarnas backlinje. Den sortens anfallsspel har vi i år knappt sett en skymt av. Utbytt i andra.

22. Rade Prica 2 – Hade inte mycket att jobba med i första. Men visade i andra hur nyttig han kommer vara för HIF framöver, inte minst i motståndarnas straffområde. Otroligt vass bollmottagare, vilket man såg vid kvitteringsmålet där han elegant bröstade fram långbollen till Smárason. 2+.

Inbytta:

16. Mikael Dahlberg 2 (in 64) – Kommer in och bidrar med attityd när det behövdes som mest. Är duktig på det mesta och är helt klart med och bidrar till att HIF lyckas vända matchen.

19. Darijan Bojanic 2 (in 77) – Det är frustrerande att se hur pass ojämn Darijan är – när man ser och vet om killens potential – vilket inför gårdagens match resulterade i en petning pga hans senaste insatser. Dock stod han igår för ett okej inhopp där han kom in och gav anfallsspelet en extra dimension.

29. Jesper Björkman 3 (in 46) – Gör sina första allsvenska minuter denna säsong och står för ett mycket stabilt inhopp. Är bra med i hela andra halvlek trots att speltiden i år varit noll, vilket inte syntes.

Övrig trupp: Kalle Joelsson (mv), Alexander Achinioti-Jönsson, Mattias Lindström, Emmanuel Boateng, Robin Simovic

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Matchreferat från gårdagen hittar ni här.

Emil.Carlsvärd.BBL

2 kommentarer

1. Tycker Rade är värd en 3:a när man är med i båda målen & visst skötte Matt det OK men såg inte heller direkt ut att vara med fullt ut på de båda målen (om än flipperspel på första & smart passning samt löpning från DIF:aren på andra) – så snarare än stark 2:a än svag 3:a…

2. oki am 100% sure that the financial iiunitstnots will not require a personal guarantee but that is only because I know which accounts to apply for. With respect to corps and LLC, last year I applied to the same company for a LOC about a month apart with 2 separate companies that I started. The LLC received a 5k like and the Corp received a 12K line. But remember, this is not a rule but using a corp just increases the chances of success and thats what the Business Credit game is about.