Spelarbetyg AIK – HIF

Peter Larsson blev utvisad i gårdagens förlustmatch Foto: Johanna Lundberg
Peter Larsson blev utvisad i gårdagens förlustmatch
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN

HIF åkte på en ny förlust mot ett topptippat lag på bortaplan. Igår blev det 1-3 borta mot AIK, där Simovic fortsatte sin målproduktion när han gjorde sitt sjätte för säsongen. Här kommer mina spelarbetyg.

Startelvan:

30. Pär Hansson 3 – Kan inte lastas för något av målen, särskilt inte Bahouis andra där han är helt chanslös. Utöver det gör Pär en bra match.

—–

8. Victor Pálsson 2 – Inte lika framträdande som på sistone, och precis som hela försvaret svajar han ibland. Missar markeringen på sista målet.

26. Peter Larsson 2 – Svajar även han då och då när AIK trummade på. Dock godkänd allt som allt. Fick en, enligt mig, något tveksam utvisning i slutskedet.

3. Frederik Helstrup 3 – Bäst i försvaret, bryter mycket boll och har ett bra passningsspel. Flyttades ut till vänsterkanten i andra då Jere fick utgå.

—–

15. Emil Krafth 2 – Känns som han hamnat i lite av en svacka. Slarvar bakåt, men följde med upp på sin kant igår mer än han gjort på sistone. Fin assist till 1-1-målet. Kan betydligt bättre

5. Johan Mårtensson 1 – Ganska osynlig och den centrala mittfältskampen förlorades där det uppstod en del ytor. Utbytt i andra.

14. Lalawélé Atakora 2 – Är den som försöker offensivt och har mycket boll. Men hände tyvärr inte så mycket från togolesens fötter. Godkänd. Utbytt i andra.

6. Andreas Landgren 1 – Spelade hela matchen, men fick inte så mycket utgjort. Får sitt betyg av samma anledning som Mårten.

28. Jere Uronen 1 – Precis som sin ytterbackskollega har det gått dåligt defensivt på sistone även för Jere. Hann inte uträtta så mycket offensivt då han blev utbytt i paus, troligen pga skadekänning.

—–

20. Emmanuel Boateng – Fick som han ville och var med i startelvan. Hotade en del med sin speed och försökte skapa möjligheter, men det blev inte till några riktigt farliga chanser. Hade även en del bra inlägg.

9. Robin Simovic 2 – Fortsätter göra mål. Inte lika delaktig i spelet, men står ändå för en godkänd insats.

Inbytta:

2. Carl Johansson 2 (in 46) – Fick hoppa in för Uronen som byttes ut i halvtid. Kommer in och gör en gedigen insats.

19. Darijan Bojanic (in 65) – Har en bra chans att göra mål på efter ett snett-inåt-bakåt inlägg av Krafth, och för en gångs skull sköt han lite mer. Godkänt inhopp.

42. Astrit Ajdarevic 1 (in 70) – Kommer in och är helt osynlig. Uträttade inget.

Övrig trupp: Matt Pyzdrowski (mv), Mattias Lindström, Jordan Larsson, Anton Kinnander

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Matchreferat från gårdagen hittar ni här.

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Astrit är nog som Marjan Svab var inne på redan på annan ort i huvudet, så tycker Henrik de matcher som är kvar på vårsäsongen ger honom “fritt”…