Sörums kompis är välkommen

Eftersom Nikola blev spelklar på måndagen har han väl nätt och jämnt hunnit presentera sig för sina nya lagkamrater. Visserligen är han gammal bekant till Thomas Sörum, eftersom de spelat ihop, men laget består som bekant av några fler.

Man måste givetvis hylla Paul och Jesper för att de så snabbt levererat och fyllt luckan efter den flyktade islänningen, vars namn jag nu vill förtränga.

Men jag hoppas verkligen att Nikola börjar leverera snarast möjligt till skillnad från sin nygamle klubbkompis Sörum. Jo, jag minns att Thomas gjorde mål i debuten men sedan dröjde det vääääääälllllllldigt länge innan han började leva upp till sitt rykte.

Nu är läget plötsligt mycket ljusare än det såg ut för en vecka sedan, om vi bortser från debaclet i Borås.

Notera att både Bedoya och Accam kom in i truppen innan islänningen lämnade. Och Bedoyas debut kunde knappast ha varit mer lovande. Att han inte orkade fullfölja är helt naturligt med tanke på att killen är klart matchotränad. Och när det gäller Accam så är han ju han mer en satsning på framtiden. Kan han börja leverera redan i höst är det bara en bonus, med tanke på att han kommer från div 2.

På Nikola Djurdjic ställer vi helt andra krav. Möjligen inte att han ska gå in och avgöra mot Celtic i första matchen, men kanske i andra? Skämt åsido, det känns som ett bra nyförvärv.

Killen har gjort 12 mål i år efter 18 omgångar. Det vill säga lika många som den flyktade islänningen hann med innan han drog till Holland.

Kanske kan han och Sörum bli ett lika fruktat anfallspar som… Ja, välj själv.

Skillnaden här är att Jesper lyckades få till stånd en köpoption med den norska klubben. Det innebär att om han blommar ut så kan vi få behålla honom och kanske på längre sikt sälja honom. Jag hoppas bara att klubbarna bestämt ett pris också på en eventuell affär så vi slipper kohandel á la Lokeren.

Under dagen har det också kommit rapporter om att Pär är tillbaka i målet och det känns skönt. Inget ont om oldtimer Daniel Andersson, han gjorde vad han kunde i Borås, men Pär skapar nog en annan trygghet i försvaret. Hoppas innerligt också att Loret är tillbaka. Baffo har inte fortsatt att utvecklas i samma takt som förra året och känns mindre stabil.

Tisdagens match känns som oerhört viktig för fortsatt CL-äventyr. Ett bra resultat hemma är nog nödvändigt, även om HIF visade upp bra bortaspel i Polen senast.