Sent avgörande fällde HIF

Henke var märkbart irriterad efter förlusten igår Foto: Bjorn Wijk
Henke var märkbart irriterad efter förlusten igår
Foto: Bjorn Wijk

Efter att Norrköping tagit ledningen kom HIF tillbaka och vände på matchen. Men efter ett sent avgörande på en omdiskuterad situation tog hemmalaget alla tre poängen och HIF fick vända hemåt med en blytung förlust.

HIF öppnade annars ganska piggt och skapade några möjligheter tidigt. Jordan Larsson avancerade in i straffområdet och avslutade mot främre stolpen, men Mitov Nilsson räddade i hemmamålet. Robin Simovic fick sedan ett läge efter en kontring i bortre delen av straffområdet, men avslutet gick rätt på målvakten. Därefter tog Norrköping över matchen mer och mer och efter en stund skulle även målet komma. Strax utanför straffområdet tog sig Peking igenom ett passivt HIF-mittfält, där Mårtensson och Bojanic bara tittade på, och bollen kom till Arnór Ingvi Traustason. Islänningen fick på en drömträff och sköt in 1-0 via ribban i den 24:e minuten.

I början av andra halvlek skapade HIF ett kontringsläge där Jordan Larsson och “Lala” Atakora var inblandade. Jordan var bollhållare och löpte från egen planhalva till motståndarnas straffområde innan chansen avbröts av Norrköpings backar. Larsson var något omständig i den situationen och skulle nog ha avslutat i ett tidigare läge. Därefter hade hemmalaget en bra chans där Kujovic, som hade många bra lägen igårkväll, nickade strax utanför på ett inlägg.

I den 57:e minuten skulle dock repliken komma från HIF. Darijan fick bollen en bit utanför straffområdet, tog emot och drog till ett tungt skott som gick in perfekt vid den främre stolpen. Efter det skapade båda lagen chanser, framför allt Kujovic i hemmalaget. Men i den 78:e matchminuten uppstod en HIF-kontring där Smárason avancerade centralt och sköt ett bra skott som målvakten lämnade retur på. Den tog Simovic hand om, som grundlurade sin motståndare genom att lobba bollen nätt i sidled för att sedan bomba upp den rätt upp i bortre krysset. Ett klassmål och HIF hade vänt.

Vändningen var dock bara tillfällig, tyvärr. Bara minuter efter det snygga ledningsmålet kvitterade hemmalaget på hörna genom Daniel Sjölund, där både Pär Hansson och Victor Pálsson agerade passivt. Strax därefter prickade Emir Kujovic ribban på en frispark, och HIF levde farligt. Bättre blev det inte av att rutinerade Rade Prica – som blivit inbytt – orutinerat slog till David Boo Wiklander i bakhuvudet och blev utvisad. HIF fick dock ett jätteläge på tilläggstid att avgöra matchen när inbytte Ema Boateng fick ett friläge. Dessvärre sköt ghananen rakt på målvakten, och istället skulle hemmalaget komma att avgöra. Efter en hörna i den 95:e minuten kom bollen till Andreas Johansson som lågt placerade in bollen vid den bortre stolpen. Målet blev dock väldigt omdiskuterat då Norrköpings anfallare Kamara stod i offsideposition vid målet och gjorde en rörelse med foten mot bollen, vilket enligt reglerna betyder att han påverkar situationen och ska därmed vara offside. Även Henrik Larsson påpekade detta och dessutom en del andra grejer som gick emot laget innan målet, och HIFs manager var märkbart irriterad på domare Bojan Pandzic i CMores intervju efter matchen – där han dundrade att denna domarinsats inte höll allsvensk klass. Även undertecknad är väldigt tveksam till domarens prestation igår.

En enormt tung förlust för HIF, som utöver förlusten även fick Rade Prica och Andreas Landgren avstängda i Skånederbyt mot Malmö på söndag.

IFK Norrköping – HIF 3-2 (1-0)
Mål: Arnór Ingvi Traustason 24´, Darijan Bojanić 57´, Robin Simovic 78´, Daniel Sjölund 81´, Andreas Johansson 95´
Publik: 9 841
Domare: Bojan Pandzic, Hisings Backa
Varningar: IFKNGentrit Citaku HIF: Darijan Bojanic, Andreas Landgren, Arnór Smárason, Rade Prica, Pär Hansson
Utvisning: HIF: Rade Prica

Startelva: Pär Hansson – Andreas Landgren, Carl Johansson, Victor Pálsson, Frederik Helstrup – Lalawélé Atakora (ut 78), Johan Mårtensson, Darijan Bojanic, Anton Wede (ut 56) – Robin Simovic, Jordan Larsson (ut 65)

Inbytta: Arnór Smárason (56), Rade Prica (65), Emmanuel Boateng (78)

Övrig trupp: Matt Pyzdrowski (mv), Jesper Björkman, Alexander Achinioti-Jönsson, Mattias Lindström

Betyg på gårdagens spelarinsatser hittar ni här.

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Inte bara Henrik som var upprörd, själv så kokade man efter matchen när den var klar och stängde av sändningen så fort slutsignalen ljöd – visst, kan man tycka Henrik ska agera mer modest som representant för HIF, men vad kan man förvänta sig direkt efter slutsignalen och efter gjort en så pass bra match med både 3 & 1 poäng inom räckhåll?

Då måste man få vissa känslor samt trycka på att den svenska domarkåren måste vara mer jämna i sina bedömningar: konsekvent genom matchen kunde Pekings spelare klättra på Robins rygg medan om han ens bara STOD bredvid dom så fick han en frispark emot sig – hur skoj samt troligt är det då att efter matchen vara resonerande samt balanserad, när man känt som att det var 11 mot 12 snarare än två jämbördiga lag och en neutral domare på plan – och så då offsidesituationen vid målet ovanpå det…