Säsongen 2017 – Målvakterna

170905 Helsingborgs målvakt Pär Hansson före fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Dalkurd den 5 september 2017 i Malmö. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 91841

Det enda säkra med HIFs målvaktsbesättning var att Kalle Joelsson skulle få spela andrafiolen under hela året. Vi inledde nämligen med en Amerikansk förstekeeper och avslutade den med en 31-åring från Vejbyslätt…

Matt Pyzdrowski (14 matcher/ 0 mål) Kontrakt tom 2017

Amerikanen, som anslöt 2015, blandade och gav (som vanligt) under säsongen. Främst minns man straffräddningen mot Värnamo och men även bottennappen mot Brommapojkarna (0–4) och Dalkurd (0–5). När Pär Hansson anslöt stod det snabbt klart att med tre målvakter i truppen var det ganska väntat att någon var tvungen att stå åt sidan. Det var enklare för HIF att kommunicera ut Hansson som förstekeeper och Kalle Joelsson som framtidsnamnet. Full respekt för Pyzdrowski som, trots vetskapen om att han skulle få lämna, varit proffsig in i det sista och gett 100% på träning. Personligen är jag fortfarande besviken över att amerikanen inte fick ställa sig mellan stolparna mot Frej istället för en debuterande Joelsson. Vill nog tro att HIF kunnat undvika en förnedrande förlust med Matt i målet. Efter 33 matcher i den gröna tröjan går nu kontraktet ut och Pyzdrowski får fortsätta sin karriär i någon annan klubb kommande säsong.

Kalle Joelsson (1 match / 0 mål) Kontrakt tom 2017

I ärlighetens namn så var lösningen med Kalle Joelsson givetvis en, i huvudsak, ekonomisk lösning. I stället för Pyzdrowski/Chensinski så fick man i Hansson/Joelsson två målvakter till priset av en. Därmed inte sagt att 19-åringen inte har framtiden för sig. Borde dock fått chansen redan på försäsongen men fick debutera först under sommaren med ett inhopp i träningsmatchen mot Fremad Amager. Hamnade i hetluften när han, i sin riktiga A-lagsdebut, släppte in fyra bollar mot Frej. Å andra sidan så hade yngligen inte någon större hjälp av sina försvarare. Sitter på ett utgående kontrakt och hur klubben resonerar i fallet Joelsson har jag ingen aning om men då ekonomin är fortsatt ansträngd så lär väl ett nytt kontrakt ligga i pipeline. Dock tror jag att målvakten mått bäst av en utlåning för i skuggan av Pär Hansson lär det inte bli många matcher, om ens någon, kommande säsong.

Pär Hansson kom hem och togs emot som en frälsare…nu hade vi seriesegern som i en liten ask!
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

Pär Hansson ( 15 matcher / 0 mål) Kontrakt tom 2020

Plocka hem Hansson så har vi den Allsvenska platsen som i en lite ask. Nja – inte riktigt! Vände hemåt under sommaren och tog omgående över platsen mellan stolparna. Fortfarande en av Sveriges främsta målvakter även om han kanske inte riktigt blev den injektion, och trygghet i försvarsspelet, supportrarna hoppats på. Stördes inledningsvis av den körtelfeber han drabbats av vid flytten från Holland. Oavsett så är det med Pär mellan stolparna som HIF bygger ett vinnande lag den kommande säsongen. Vinnarskalle med lång erfarenhet om vad som krävs för att lyckas – förhoppningsvis kan Vejbysonen förmedla det till resten av laget några år framöver.

I MORGON: Säsongen 2017 – Försvararna