Så gå ut och gör det killar!

Anders Svensson är en lirare som jag alltid haft stor respekt och hyst den största beundran för. Han är en riktig lirare och har för det mesta gett ett sympatiskt och sportsligt intryck.

Därför blev jag rejält besviken på honom efter matchen mot Elfsborg. Att skylla förlusten på planen var ovärdigt Anders. Han försökte visserligen hävda att planen missgynnade båda lagen och framför allt de tekniska spelarna – men han liksom resten av åskådarna kunde ju se att HIF spelade bländande fotboll under första halvlek.

Nej, det var ingen felskrivning. Både Anders och hans lagkamrater såg mer ut att höra hemma bland åskådarna än som motståndare under de första 45. Men man är förstås inte bättre än motståndarna tillåter!

Det är möjligt och till och med troligt att Olympias matta inte var så perfekt som den kommer att vara om någon månad, men att skylla på underlaget efter en förlust är nästan pinsamt. HIF lyckades ju spöa Djurgården på något som såg ut som en potatisåker i inledningen av serien. Och det var ändå Sveriges nationalarena som erbjöd det underlaget.

Nå, över till HIF. Nu är det tätt mellan matcherna. Onsdagens match mot Åtvidaberg betyder mer än många tror. Ett bra resultat – klar seger – där och kassören i HIF kan börja gnugga händerna inför tisdagens derby mot MFF!  Skulle HIF tappa poäng tappar man sannolikt också ett par tusen åskådare i derbyt. Men det får inte hända. Även om Åtvidaberg börjar kriga som lejon efter den bedrövliga inledningen så måste HIF tämja dem.

Det enda som oroar mig hittills är fortfarande bristen på en striker i anfallet. Jag håller hela tiden  tummarna för att det ska lossna för Rasmus.

Visst är det kul att Ardian Gashi får till årets mål och att Markus Holgersson håller sig framme och stöter in Mattias Lindströms kanonfrispark och egentligen spelar det inte så stor roll vem som gör målen bara dom kommer. Men oavsett att Erik ”Sudden” Lundin och Rasmus lirar bra i övrigt i anfallet vill jag se dem göra mål.

Försvars- och mittfältarnas mål ska mer komma som en bonus.

Jag vet – liksom Conny Karlsson – att ”Sudden” har andra kvaliteter än målskyttet men skulle nog ändå satsa på att träna lite avslut med honom. Han sumpade ju en kanonchans mot Elfsborg och sådant får en anfallare inte göra.

Åtvidaberg kan vara ett ”lämpligt offer” (ursäkta ÅFF) att ställa in skyttet mot. Så gå ut och gör det killar!

www.rolandnordqvist.com

3 kommentarer

1. Djurgårdsmatchen spelades väl inte på nationalarenan? Det var väl på Stockholms stadion..

Annars håller jag med i det som skrivs.