Rollo från sidlinjen “Max kommer växa ytterligare ett snäpp i år”

Under försäsongen bygger man lag och tränar. De träningsmatcher som avverkas i inledningen ska bara bedömas som träningspass och resultaten är inte särskilt intressanta, även om det alltid är roligare att vinna än att förlora. Men de vinster som räknas är de som ger poäng i en serietabell

Nya HIF är under uppbyggnad och förlusterna mot Odense och Lyngby är alltså inget vi behöver haka upp oss på. Att tränaren Olof Mellberg och hans team vill se så många som möjligt ur truppen i matcher är fullt naturligt. Deras uppgift är ju att bygga ett lag och då är det viktigt att se vilka spelare som fungerar bäst ihop och som kan lyfta laget som grupp.

Jag såg det mesta att matchen mot Odense men har bara läst rapporterna från lördagens match. Premiären var inget kul, ärligt talat. Det var inte mycket till organiserat spel från HIF:s sida. Men jag brydde mig inte. Det som jag nu väntar med spänning på är de två nyförvärv som Olof har hintat om att han vill ha in för att truppen ska bli komplett.

Förlusterna, mot Odense och Lyngby, är inget vi behöver haka upp oss på dår försäsongen är lång
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92435

Precis som alla övriga medlemmar och supportrar jublade jag över Rasmus Jönssons återkomst. Vad övriga nyförvärv går för återstår att se. Jag har givetvis förhoppningar men inte tillräckliga kunskaper om deras status än så länge. Blev dock glad över de två målskyttarna i lördagens match. Att Max gjorde målet i premiären bekräftade egentligen bara det jag och många andra tror – nämligen att han kommer att växa ytterligare ett snäpp i år.

Spännande är förstås också vilka av ”ungtupparna” från ungdomslagen som ska få sitt genombrott i år. Förra året var det väl främst Armin Gigovic som klev fram, även om Filip Sjöberg gläntade på dörren. Jag tror att en eller två av ungdomarna kommer att ta motsvarande kliv i år, men vågar absolut inte sia om vilka. Det finns flera kandidater och Mellberg har uppenbarligen ögonen på dem redan.

Pratade med en god vän om resultaten hittills. Han håller på ”HIF:s överskottslager” (som jag lite skämtsamt brukar benämna klubben),det vill säga Hammarby. Han konstaterade att för något år sedan torskade hans lag i alla träningsmatcher på försäsongen men gick sedan som tåget i allsvenskan och var med i toppen. Det kan vara bra att ha i åtanke om någon HIF-are skulle börja fästa för stort avseende vid resultaten nu.

Årets mål i allsvenskan är en bättre placering än 2019 vilket är helt naturligt. Att man brukar säga att andraåret är tuffare för en nykomling stämmer knappast för HIF. Jag hoppas och tror att klubben vågar sikta på en placering runt 5-7. Gärna kryddat med seger i båda derbyna.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!