Röd-blått ska kopiera blå-gult

Häcksaxen är inlastad och HIF har gett sig av mot Hisingen. I år ska den förbannade Häcken äntligen klippas på Rambergsvallen. Och kunde HIF spöa dem med 5-0 på Olympia så var det väl fan om det inte skulle gå att göra åtminstone ett mål mer än hemmalaget idag.

Jo, jag vet att det har hänt en del sedan i våras. Spelare har gått och nya har kommit. Och HIF har en mörk historia på Rambergsvallen, ingen seger sedan Hedenhös (alltså 1994). Men dåliga trender är till för att brytas och ska det bli guld måste man vinna även sådana här matcher.

Häcken av i år är inte samma lag som vi haft så svårt mot tidigare år.

Det som skulle kunna vara en källa till oro är att det kom en svacka efter förra landslagsuppehållet, men varför skulle HIF göra samma misstag två gånger?

Hemmalagets självförtroende kan möjligen stärkas av statistiken, men då får väl tillresta supportrar påminna dem om 5-0 i häcken i våras.

Sedan förväntar vi oss att Roars mannar går ut och gör sitt jobb.

David Accam är tillbaka och har förmodligen hur mycket spring i benen som helst. Och Lindström visade ju senast att målformen från i våras kan vara tillbaka.

Foto: Bjarki Tordarson
Accam är tillbaka med spring i benen. Foto: Bjarki Tordarsson

Noterar att Smarason inte är med i startelvan (enligt HD) och förmodar att det beror på att han varit på Island en sväng?  Det skadar inte att ha duktigt folk på bänken också och jag förutsätter att han kommer in om det behövs.

Ser också att Loret får fortsätta vikariera på mittfältet och jag förmodar att det är hans defensiva kvaliteter som Roar vill dra nytta av på bortaplan.

HIF har vid flera tillfällen i år börjat med att låta motståndarna göra mål. Det är en ovana som jag tycker att det är dags att lägga av med. Att vända underläge till seger är visserligen i viss mån underhållande för supportrarna men det är trots allt roligare att leda hela vägen.

För att göra det krävs att passningarna sitter till rätt adress och i sådan fart att motståndarna inte hänger med. Att HIF i år är ett bättre lag än Häcken behöver man bara kolla i tabellen för att få bekräftat. Nu gäller det att visa det på planen också.

Om Inte HIF vinner idag (och sedan hemma mot Syrianska) befarar jag att guldet glider oss ur händerna.

Läget känns lite som för svenska landslaget inför de nyss avslutade kvalmatcherna.  De två segrarna gav hopp inför det troligen avgörande mötet med Österrike. Byt ut Irland och Kazakstan mot Häcken och Syrianska så har vi bilden.

Kunde blå-gult så kan röd-blått!

bbl_roland_nordqvist

1 kommentar

1. En kompis hade sett HIF-bussen redan på väg upp igår så Roar trimmar verkligen ihop laget för att fullt ut nyttja häcksaxen till max -:)