Roar Hansens lagbygge tar vid

Igår (tisdag) skrev jag en krönika om Robin Simovic och andra delar av truppen här på sidan, om jag trodde på honom då – tror jag ännu mer på honom nu. För mig är och var den viktigaste pusselbiten att man gjorde klart med Bedoya, enligt Jesper Jansson pekar allt mot att han blir klar till helgen.

Det är en lång anfallare, närmare bestämt 1,98 meter lång, han kan med fördelar användas som center i ett 4-2-3-1 system, ett system som tränare Hansen tycks föredra. Robin och PeterÄven om formationer i många fall bara sägs vara en lek med siffror så krävs det inte en raketforskare för att inse att med en ensam anfallare krävs det vissa spetsegenskaper. För det spelet som Roar tycks vilja spela krävs det en stor anfallare, som kan ta emot och hålla i bollen, om man vill vinna allsvenskan krävs det att man har en målskytt – I Simovic har man alla de egenskaperna. Pratade med tränare Hansen tidigare idag och han berättade att man främst ser honom i just den centerrollen, men han tillade att Robin själv även var van vid två-manna anfall, från sin tid i Ängelholm.

På träningen idag syntes det att Robin inte hade tränat fotboll med ÄFF sen i november månad. Men det gav också sken av något annat, en nytänd Sörum som till alla pris ville visa att han också duger – och en ung anfallsstjärna som är villig att bjuda publiken på det där lilla extra. Han var kanske inte den mest högljudde och centrala spelaren att intervjua, men den typen av spelare låter det som händer på planen tala sitt tydliga språk istället.

När vi närvarade på presentationen av honom talade vi inte bara med spelaren och tränaren, utan även med mannen som för närvarande varit under mest stress på Olympia – sportchefen Jesper Jansson. Enligt honom så är det nu klart att May Mahlangu även är HIF:are 2013, åtminstone under våren. Men viktigast av allt var att han meddelade att allting pekar mot att Bedoya skriver på ett kontrakt med HIF de närmaste dagarna. Han ämnar och dyka upp på träningslägret nere i Portugal och väl där ska kontraktet vara klart.

Även om folk tycks försöka skapa mer stress ”i båten” så tar ”Kapten Jansson” alltid hand om sitt manskap. Det har varit väldigt många som oroat sig över att man inte var först ut på marknaden när den öppnade, eller öppet har kritiserat ”Jeppe” för att han inte agerar lika snabbt som Malmö FF. Jo det stämmer att Malmö var snabbt ute och köpte Magnus Eriksson från Belgien, det stämmer också att han var jätte dyr att lösa och att Malmö dras med ekonomiska sviter – inte HIF.

simovic_jesperI min mening så är det just dessa faktorer som gör vår sportchef till en av allsvenskans främsta, när andra klubbar ger sig ut och ”panik värvar” så har vår alltid en lista med väl scoutade spelare. Sen länge har man följt Robin Simovic, man visste om att han ville till Helsingborg, varför nöja sig med något annat?

Även om det för mig lik som för alla andra har känts som att värvningsbitarna, kontraktsbitarna och tränarfrågorna suttit åt som sirap – måste jag vara först med att säg att det nu känns som att alla kurvor bara pekar uppåt för Helsingborgs IF anno 2013. Nu är det 53 dagar kvar till den allsvenska premiären på Olympia och bortsett från barnens födslar har jag aldrig känt så här stor längtan förut.

bbl_jimmy_fors

1 kommentar

1. Samma sak här: man är grymt sugen på det ska kicka igång men som tur var snart träningsmatch på hemmaplan (nästan) mot FCK 23/2 och sen står Cupmatcherna och stampar runt hörnet…