Roar Hansen: “Vi tar det positiva med oss och arbetar mot nästa match”

Det var många, inkluderat undertecknad, som antog att det skulle bli en känslosam återkomst för tränare Roar Hansen när han igår kväll för första gången mötte sitt gamla lag, huvudpersonen själv tog det med lite större ro.

”Det är förstås alltid speciellt när man möter sitt gamla lag den första gången men det var inte så speciellt som man trodde det skulle vara. När matchen väl startat fokuserades alla mina tankar på den istället. ”

Foto: Bjarki Tordarson

Roar, som laget inlett säsongen förväntade sig supportrarna en tämligen enkel tre poängare igår, men ett sent kvitteringsmål kom emellan, vilka tankar for genom ditt huvud när de kvitterade?

– Det är klart att man känner en besvikelse, men efter att ha sett om matchen idag tycker jag inte att det är en så dåligt spelad andra halvlek som det kändes där och då.

Den största besvikelsen var nog mest över första halvleken där vi skapar tillräckligt med lägen för att avgöra matchen. Sett till 90 minuter samt att det var en bortamatch är det en godkänd insats, vi släpper till få lägen bakåt men skapar däremot riktigt bra lägen framåt.

Sett till den första halvleken gjorde ni en grymt bra halvlek, även om det kändes som att ni hade bud på fler mål, vad sa du till grabbarna i halvlek?

– Vi hade ett snack om vad som var viktigt, att vi skulle hålla ihop laget och fortsätta arbeta för varandra, vilket vi till mångt och mycket gör men det blir lite för mycket bolltapp i den andra halvleken – från bägge lagen.

I den andra halvleken var det mer hawaiifotboll och Öster kom mer och mer in i matchen, vad var det som hände med HIF?

– Den känslan hade även jag igår, men efter att ha sett om matchen idag är min känsla att vi inte gjorde en så dålig andra halvlek som det kändes just då. Man får ta med att vi ändå skapar en hel del lägen, har ett skott i ribban och kommer i flera omställningar.

Min önskan hade varit att vi etablerat ett bättre spel med fler rättvända spelare på mittfältet, nu blev det lite för snabbt och vi kom inte så samlade som det var tänkt – det blev lite för långt mellan lagdelarna. Men vi gjorde ett fortsatt bra jobb bakåt och det dröjde trots allt fram tills den 79-80:e minuten innan Öster skapade ett bra läge överhuvudtaget.

Vad tar ni med er från denna match till nästa där ni ställs mot Mjällby?

– Det var glädjande att vi skapade mycket målchanser, det har vi även gjort i matchen mot Djurgården och i den andra halvleken mot Göteborg. Man skall alltid vara konstruktiv dagen efter en match sen ta det positiva med sig och arbeta vidare mot nästa.

bbl_jimmy_fors

1 kommentar

1. Det är positivt att skapa målchanser men negativt att missa dem. Det är positivt att inneha bollen men negativt att slå bort passningar. Det finns hela tiden två sidor av samma mynt och båda behöver tas med, läras av och utvecklas ur.
    Det var i sanning ingen bra andra halvlek vilket förvånar med tanke på hur bra det såg ut i första.