Reflektioner från gårdagen ”…en match med två ansikte”

HIF besegrade under fredagskvällen Öster efter att ha vänt ett 0-2-underläge till vinst med 3-2.

Den första halvleken måste ses som en besvikelse ur ett HIF-perspektiv där presspelet inte alls liknade det vi sett hittills under säsongen vilket gjorde att laget saknade riktiga chanser. Öster ledde välförtjänt efter den första halvleken och det kändes som att den fina cupform som båda lagen visat upp bara fanns kvar i ett av lagen så här en knapp vecka senare.

Men som rubriken antyder var det ett helt annat HIF som kom ut i den andra halvleken där man tog tag i taktpinnen direkt och borde ha gjort mål inom de första 5 minuterna. 2-1 skulle dock komma genom en väldigt fin frispark av Max Svensson i den 60:e minuten. Den andra halvleken bjöd på det presspel som vi blivit vana med att se och när HIF lyckas sätta den biten känns de ruggigt svårslagna. Kombinationsspelet gick från att vara i princip obefintligt i den första halvleken till att vara väldigt bra i den andra, speciellt mellan Adam Eriksson och Max Svensson. 2-2 skulle komma genom Moro efter en fin omställning och fint inlägg av Almeida, en av matchens stora utropstecken. Vändningen fullbordades av Max Svensson, matchens bästa spelare, i den 83:e minuten och idag slapp vi dessutom se ett sent kvitteringsmål. Det var väldigt kul att få se A-lagsdebutanterna Mårtensson och Voelkerling Persson.

Det HIF bör ta med sig från denna match, förutom presspelets effektvitet, är det sätt som de kommer ut till den andra halvleken och tar över matchen. Det visar på en mental styrka som kommer att behövas om man ska palla för det favorittryck som ligger på lagets axlar.

Öster-HIF: 2-3 (2-0)

Målskyttar: S. Helg 1-0 (4), F. Örnblom 2-0 (38), M. Svensson 2-1 (60), M. Moro 2-2 (65), M. Svensson 2-3 (83)

HIF: Hansson- Randrup, Thulin, Johansson, Eriksson- Landgren, Abubakari. Almeida, Svensson, Moro- Bjarnason

Byten:

In: Weberg, Larsson, Seger, Mårtensson och Voelkerling Persson