Reflektion – IFK Göteborg (b)

Vilken match! Vilken PÄR(s)! Vilken moral! Vilken härlig seger!

Jag kan fortsätta och ösa containervis med superlativ och detta tack vare den sista halvtimmen av matchen. Och det är väl märkligt? HIF är skadeskjutet som Mikael Wiehe’s kråka, men reser sig på nio och fullkomligt demolerar IFK Göteborg på deras hemmaborg, framför deras hemmapublik och slutligen skickar Jonas Olsson in i arbetslöshetens värld.

Det var Alexander Gerndt, som från ingenstans, dök upp och satte spiken i kistan. Men det var främst Pär Hansson som verkligen höll HIF kvar i matchen och fick den att leva. Det blev inte bara en, utan tre totalt matchavgörande räddningar. Helt makalöst!

Och när jag då nämnt dessa två herrar, så glömmer jag icke Peter Larsson. Inte bara att han gjorde ett ack så viktigt mål. Han var resolut i sitt försvarsarbete och gav inte IFK’s anfall många möjligheter att tränga sig igenom. Samarbetet mellan Marcus Nilsson och Peter Larsson är redan bra, men kommer bli grymt bra framöver denna säsongen, det är jag ganska övertygad om.

***

Bara dom nu får hålla sig hela och skadefria.

***

Tre av HIF’s backar fick utgå i en och samma match, på grund av skadekänningar. Tre stycken. Ändå har HIF spelare kvar på bänken som kan ta platsen och fylla igen hålen. Bra där!

***

Första halvlek var jämn och bägge lagen krigade fram en underhållande match. Domare Johannesson visade stundtals bra känsla för matchen genom att inte blåsa sönder den, trots en hel del tuffa tag. Bra där!

***

Andra halvlek satte IFK tonen direkt. Deras mer aggressiva kontringsspel fick HIF att tillfället komma ur balans, och just där var jag nästan övertygad om att matchen skulle gå förlorad. Men, jag ber om ursäkt om jag inte har samma tro på lage och sitt eget spel som uppenbarligen spelarna i HIF har. De jobbade sig in i matchen, och tack vare kvitteringen fick de göteborgarna i obalans. Otrloigt starkt jobbat med tanke på att herrar Gashi & May hade trampat vatten vissa stunder, kämpat sig blodiga andra, och ändå hade de mer ork än sina motspelare. Bra där!

***

Pär Hansson briljerar och visar klar landslagsklass mitt framför ögonen på Kapten Hamrén. Bra där!

***

Mattias Lindström gör ett hästjobb på sin högerkant och visar att han ska ha en startplats framöver. Irrationell och säkerligen jädrigt irriterande för motståndaren?

***

Och så fortsätter herrar Andersson, Edman och Lindström med sin mustaschodling, åtminstone fram till fredag då?

***

Skador är aldrig roliga, och framför allt inte när det gäller två tongivande spelare. Vi får hoppas det inte var av den allvarliga sorten.

***

Vi som inte (av olika anledningar) hade möjlighet att kunna åka upp (eller ner) till Götebrog för att skåda matchen på plats, vi tackar för den goda tv-underhållningen. Och som vanligt brukar jag även lyssna av hur de tillresta HIF-supportrarna låter genom tv-rutan; Även idag, med beröm godkänt! Lysande jobb, grabbar och töser! Det är strongt att fara iväg på en 40-milaresa en vardagskväll, all heder!

***

Seger med 2-1 för HIF gav (otroliga) 9,3 gånger pengarna. En satsad hundring, således 930:- tillbaka. Jag tackar!

3 kommentarer

1. Förbannat trevlig kväll på Gamla Ullevi men jag håller inte med angående Matte. Han sprang mycket men det siktet var väldigt felkalibrerat idag.

Det gäller väl laget som helhet den här säsongen. På tok för många bollar med fel adress så här i inledningen. Sen känns det också som att bollmottagningen måste bli bättre överlag. Det blir ofta ett par tillslag för mycket innan nästa pass eller en temposänkning.

Nu har vi med en massa kämpande 9 poäng men detta måste förändras snart. Heja HIF!

2. Underbart med 3 poäng och heder åt lagets tro på sig själva! Pär Hansson! Gashi! Lindström! Jönsson! De bästa för kvällen men också ett beröm till Wahlstedt som gjorde ett briljant inhopp och kanske kan hota åtminstone Stoffe som jag tycker inlett säsongen svagt. Under perioden i andra halvlek då HIF tog över matchen helt spelde man koncentrerat och med stor rörelse vilket visade hur de bör spela fortsättningsvis. Starkt och imponerande spel på bortaplan! Däremot var det stundtals bedrövligt i första halvlek med mängder av chansartade passningar och en obefintlig anfallsspets. Jag tycker även May var osynlig även om han kom tillbaka under andra halvlek. Men så gott när först Larsson o sist Gerndt pyttsade in sina mål! Vi är med, vi är fullpoängare!

3. Instämmer med ovanstående talare till fullo och positivt överraskad av “Whalens” fräscha inhopp och han hade t.o.m. ett läge som passade en gamma forward som honom men brände det dessvärre – och verkligen bra att HIF-veteranen (slår väl även Daniel i antala säsonger nu va?) Erik Wahlstedt tycks kommit in i en andra andning nu när vi fick TRE ytterbackar skadade men värst tydligen ställt med Edman (helgens matcher strukna) men verkar som Baffo & Chrisse bara fick saftiga stämplingar som lär gå över till på fredag får man hoppas – annars verkar “Whalen” redo för en tur till på gröna fältet -:)