Reflektion från Tv-soffan

Fortfarande serieledare (om än knappt nu) efter en match som slutar rättvist oavgjort. GAIS började bäst, men HIF hade de farligaste lägena till att avgöra.

Matchen först
Jag vet inte om det var den senaste tidens tuffa matchande som gjorde att HIF lade sig i partärläge och försvarade sig snarare än att försöka anfalla, men jag tror jag nuddade sanningen där va? GAIS började med hög press och många löpningar, så som vi sett HIF spela i de flesta matcherna tidigare. Men HIF’s försvarsspel är i det närmaste klanderfritt och stabilt. Det tog ca 30 minuter in i matchen innan HIF började hålla fast bollen i längre tidsintervaller, därmed skapade dom också mer framåt. Det syntes väl att det finns mycket mer boll i HIF än vad GAIS mäktade med.

Trots 0-0 i paus, var jag fortfarande övertygad om att det skulle slinka in ett eller annat mål bakom endera målvakt. Men efter ett tag syntes det att detta skulle sluta 0-0, trots HIF’s hyfsade läge i slutskedet av matchen. En ganska medioker allsvensk match i det stora hela.

***

Kommentatorerna på PPV sa åtskilliga gånger att de inte skulle dra upp diskussionen om hur planen såg ut. Varför frågar jag?

När det gäller Allsvensk fotboll i maj månad, var detta den mest bedrövliga ursäkt till fotbollsplan jag skådat! NU får det väl vara nog? Är det så konstigt att Allsvenskan tappar publik, när det som det bjuds på är en kombination av flipper-lotto-studsboll och spelarna står som frågetecken och väntar in bollens slutstuds innan de kan slå en passning, som är tvungen till att bli lång och hög för att om möjligt hitta rätt adress!

Även om jag i HIF’s fall tror att de gör rätt med att testa av publiken om det är priset som är avgörande, och således dumpa biljettpriset till nästa match. Tror jag att det behövs mycket mer fokus på att ge de betalande en underhållning i form av en välspelad fotbollsmatch, så som det endast kan bli om förutsättningarna åtminstone är en jämn och platt gräsmatta!

Och , inte minst, spelarna på plan måste väl få chans att göra sig rättvisa?

Nä, jag är inte speciellt besviken på matchen i sig, GAIS stod upp bra, trots att jag tyckte vissa HIF-spelare underpresterade. Jag är grymt besviken på det faktum att man känner sig lurad och nedvärderad som fotbollsupporter. Och de skyldiga är naturligtvis i första hand de som godkände planen och i andra hand, de som får betalt(?) för att sköta densamma!

Jag tänker inte skylla HIF’s poängförlust på planen (det är lika för bägge lagen), bara så jag klargjort detta!

Matchen igen
Jag har två frågetecken och ett utropstecken att reda ut, (något för Leif att ta upp med Conny kanske…). För det första, Mattias Lindström. Det var inte bara jag som reagerade på om att han de facto var på plan överhuvudtaget idag, i den första halvlek i synnerhet. Kände han sig pressad av att möta sina “gamla” lagkamrater? För, handen på hjärtat, det var uruselt och lojt där ute idag Mattias!

Frågetecken nummer två; De fasta situationerna kändes totalt ofarliga från HIF’s sida. Även där fick jag känslan av lojhet och nonchalans? Är det tröttheten som är boven, eller det börjar smyga in sig en del högmod i spelarna?

Utropstecknet så; Raschid B……….zan visar en spännande potential. Han ser kanske ut att väga lite lätt, men snabbhet, dribblingar och spelsinnet väger tungt! Prova honom från start vetja?

***

Match igen på torsdag. Örebro hemma känns faktiskt som en riktigt rolig toppmatch! Själv ska jag göra allt för att åka ner mina 25 mil, trots att det är på en torsdag. Inte för att priset dumpats på biljetterna, utan för att jag tror det kan komma att bli en höjdarmatch!
Två välspelande lag på en F O T B O L L S P L A N som faktiskt kvalificerar sig som en sådan, mycket publik. Kort och gott, så som fotboll ska vara, sett från läktaren!

8 kommentarer

1. Snälla, Rachids spelförståelse verkar usel! Teknisk, check. Snabb, check. Men spelförståelse verkar han inte besitta mycket av. Spännande ser han dock ut!

Påstående nummer 2: I slutet av matchen var det i samband med fasta situationer som det skapades lite oreda.

Lite svag reflektion idag!

2. Frågetecknet framför alla var i går Rasmus, Rachid gjorde mer på sitt korta inhopp än vad Rasmus gjorde på hela matchen. Hoppas Conny gör det bytet redan till matchstart på torsdag.

3. Jag tycker ändå vi skapar våra bästa målchanser efter fasta så där håller jag inte med.. Sämst idag (igen) var Stoffe.

4. Backe:
    Jo, de sista tio minuterna så skapades det från fasta, men innan det var det absolut inget, inget alls.
    Stoffe sämst? Oj, vad olika man kan bedöma insatser… 😉

5. Jonas: Sundin var och har varit osynlig i flera matcher nu. Känns som han kommit in i fjolårssynderna där han filmer och springer offside hela tiden. Är lite synd då jag tyckte han började riktigt vasst iår.

Bara jag som vill flytta upp Rasmus i Sundins roll och får in Rachid som släpande forward?

6. Jesse: Sundin löper och är tuff i närkamperna, Jönsson tar två steg bort när det vankas höjdduell. Eller, det gäller nog samtliga typer av närkamper. Trodde först att Rasmus dåliga insats med boll berodde på underlaget, sen kom Rachid in och visade att man tydligen kunde göra sin gubbe ändå.

7. Jag håller med Jesse. Jag hade velat se Rachid från start nu mot Örebro iom hans insats senast. Visst fanns det saker i hans spel man kan klaga på, men han kändes ändå hetare än vad både Rasmus och Erik gjorde.