Reflektion – Åtvidabergs FF (h)

HIF vinner med klara 3-0. Och även om HIF bjöd in Åtvidaberg i matchen under ett par minuter, kändes det aldrig riktigt nervöst. Det blev en “walk-in-the-park” för HIF.

HIF inledde bra, det såg resolut och bestämt ut – Åtvidaberg skulle inte få låna bollen. Och så blev det ju också stundtals. Första halvlek visade 63-37 i bollinnehav till HIF:s fördel. HIF:s 1-0 mål kom på hörna. Och det är väl ett bevis om något på att Atta var tillbaka i laget igen, för helt plötsligt är åter HIF:s hörnor extremt farliga. Även farliga bakåt dessvärre. Och det är en sak som jag fastnade för då vi samtalade med Bedoya i fredags, just varför HIF ser ängsliga ut numera när de ska försvara hörnor? Vi vet jag i alla fall så pass mycket att HIF är medvetna om detta och jobbar på det.

Ungefär tio minuter efter att Atta gjort 1-0, på hörna, så var han på vippen att nicka in sitt andra, men även om det såg tveksamt ut från början, så visade tv-bilderna ganska tydligt att bollen aldrig var inne. Det hade förmodligen blivit lynchstämning om bollen trots allt hade varit i mål och sedan blivit bortdömt? Nåja, ibland har faktiskt även domare rätt i sin bedömning…

***

Dagens mål-prestation blir dött lopp mellan Santos och Djurdjic. Även om Santos mål var (som jag skrev på twitter) en ren nostalgisk tillbakablick från Santos storhetstid, så var Djurdjic prestation rätt hyfsad också. Att göra mål från den vinkeln han befann sig i skottögonblicket, det är inte många som lyckas med sådant!

***

Framspelningen till Santos mål, är även det en högklassig prestation. Lindströms passning är på gränsen till ren perfektion.

***

För en gångs skull finns det inte mycket att tillägga efter en HIF-match. Matchen genomfördes på ett förväntat vis. Även om HIF höll i bollen mycket, så sparade spelarna rätt mycket kraft (som behövs på torsdag), då Åtvidaberg definitivt inte går att känna igen från i våras. Men det är ju ofta så med nykomlingar, kör på ren vilja och motivation i inledningen av säsongen, tröttnar rejält i slutet. Wake-up call till kommande nykomlingar; Allsvenskan är inget 100-meters lopp, det är ett maraton!