Oklart vem som tar över ordförandeskapet.

Efter Sten-Inge Fredins plötsliga avhopp, har arbetet med att finna hans ersättare intensifierats för valberedningen. En handfull alternativ finns kvar i denna stund, men det slutgiltiga valet kommer först att offentliggöras två veckor innan årsmötet.

Årsmötet är inplanerat till den 25 januari och en kandidatbild börjar nu så smått växa fram:

• Vi söker efter en stark person med erfarenhet från såväl förening som näringslivet.

• Någon med erfarenhet från styrelsearbete, samt tidsmässigt utrymme för att klara av jobbet, säger Krister Azelius från valberedningen.

Rekryteringen har skett externt och ordförande fram tills årsmötet, Lars Öijer, har i dagsläget inte tillfrågats om en eventuell förlängning. Detta kan komma att ändras utifall någon av de tilltänkta kandidaterna skulle tacka nej. Vid sådan händelse kan en kortare sejour för att skola in en potentiell ersättare på längre sikt, bli aktuellt.

Förutom ordförandeposten, skall tre stycken ordinarie ledamöter väljas och det är troligt att Annelie Johansson, Christer Fermvik och Lars Öijer samtliga föreslås för omval.

Sten-Inge Fredin avgick i början av januari med anledning ”brist på gehör för ekonomisk sundhet”. Under sju år på ordförandeposten hade han starkt stöd bland medlemmarna, även om han stundtals ifrågasattes för sina arbetsmetoder. Fem ordinarie ledamöter, samt en klubbdirektör lämnade sina uppdrag i föreningen med hänvisning till meningsskiljaktigheter med den dåvarande ordföranden.

Årsmötet äger rum på Helsingborgs Konserthus torsdag den 25 februari 2010, med start klockan 19:00

2 kommentarer

1. Lite osäker på hur hela turen fungerar runt valberedningen och kandidaterna osv, men det verkar som om valberedningen tar fram bara en kandidat och på den kandidaten får medlemmarna säga ja eller nej. Har jag fattat det rätt då?

Jag tycker det borde vara att valberdningen tar fram 3 kandidater som sen det är fritt fram att rösta på för medlemmarna.

2. Valberedningen plockar fram ett alternativ till respektive position. Dock är det under årsmötets gång tillåtet för medlemmarna att föreslå alternativ till dessa.