Oavgjort mot Lyngby

Helsingborgs IF – Lyngby BK

1-1(0-1)

Olympiafältets plan 10

Det var Lyngby som började bäst och pressade tillbaka HIF som fick koncentrera sig på försvarsspel till att börja med. Helsingborg kom fram en del i början av första halvlek och främst då på högerkanten där Gustav Jarl tog sig fram på ett föredömligt sätt och kunde slå in bollar i straffområdet. Men det resulterade inte i mer än i ett antal hörnor.

Landgren2
Landgren stred bra på mitten

Landgren gjorde ett bra jobb på mitten och gick tidigt in i en tuff närkamp och visade att han inte tänkte vika ner sig på mitten. Han och Gashi gjorde ett bra jobb på mittfältet och sakta men säkert kunde Helsingborg vinna terräng i matchen.

Dock var det Lyngby som via stolen kunde slå in 0-1 i den 19e minuten bakom Pär Hansson. Därefter tog HIF över taktpinnen allt mer. Och efter en halvtimmes spel hade först Álvaro ett bra läge med målvakten och strax där efter hade Boateng och Jarl ett dubbel läge men utan att få in en kvittering.

Foto: Bjarki Tordarson
Álvaro serverade Boateng till kvitteringen.
Foto: Bjarki Tordarson

Andra halvlek handlade mycket om Helsingborg. Man kom fram på bred front och efter tiominuters spel kom Álvaro fri mot målvakten och istället för att avsluta själv så serverade han Ema Boateng som bara hade att slå in bollen i öppet mål.

Det var inte något värmande spel vi fick se men en stabil arbetsinsats får man säga att det var. Lyngby ligger femma i Danska andraligan och man får nog säga att det skulle blivit HIF-seger. Mot slutet orkade inte Danskarna hålla upp det spel de startat första halvlek med och Helsingborgschanserna duggade tätt.

Mål: Boateng

Startelva: Hansson – C. Andersson, Larsson, Sadiku, Uronen – Gashi, Landgren – Jarl, E. Andersson, Boateng – Santos(72)

Avbytare: Linde, Johansson, Atta, Lindström(72), Krafth, Nordmark, Kinnander, Ekvall, Svensson

Björn Velander BBL