Morgondagens män – möt Erik Kronholm

Namn: Erik Kronholm

Född: 1994-05-06 / Position: Forward

Tipselitsansvarig (junior) Lars Bakkerud ger följande omdöme:

– Det är en spännande forwardstyp. En klok spelare, med smarta löpningar.

– Han har god spelförståelse och en gedigen grundteknik.

– Behöver jobba vidare på att förbättra sina avslut

Eriks karriär inleddes redan i femårsåldern i moderklubben Brunnby FF. Vid 14 års ålder tog han steget över till HIF, där han numera ingår i klubbens tipselitverksamhet. Och precis som flera av sina lagkamrater studerar han på Filbornaskolans fyraåriga idrottsprogram, med inriktning på samhälls-programmet. En normal vecka brukar innebära drygt sju träningspass, även om det tenderar att skifta lite beroende på upplägget med matcher.

– Ett bra upplägg , då det även ger mer tid åt fotbollen, säger Erik.

Ungdomskontraktet sträcker sig till år 2013. Finns det redan nu några funderingar på en alternativ karriär utifall det inte skulle bli fotbollen som yrke?

– Just nu tänker jag inte på det utan satsar fullt på fotbollen.

Klubbens ungdomsutveckling har ett gott rykte i landet. Vad gör man för att lyckas så väl?

– Jag tror att det är på grund av att man har väldigt duktiga tränare och bra träningsmöjligheter, med planerna runt Olympia. Sen får man möta väldigt bra lag och ibland åka utomlands på turneringar som också är utvecklande.

Vem eller vilka skulle du vilja framhäva som mest betydelsefulla för din utveckling?

– Alla tränare i HIF har såklart betytt mycket för mig. Men jag känner att förra året, när vi hade Jonas Ohlander i U17, så utvecklades jag väldigt mycket.

Hur skulle du beskriva dig själv som fotbollsspelare?

– Mina styrkor är att jag är snabb, ganska bra inne i “boxen”, samt har en bra speluppfattning. Givetvis kan man förbättra mycket, men huvudspelet och att bli lite starkare, är det jag behöver förbättra främst.

Vem eller vilka i dagens A-trupp studerar du extra noga, samt lär dig utav?

– Jag tyckte Alexander Gerndt var en mycket bra anfallare med ett grymt skott, men nu när han har lämnat får jag säga May. Han har en väldigt bra inställning hela tiden och ger alltid allt på matcherna.

Vad upplever du vara de stora skillnaderna mellan ungdoms- och seniorfotboll?

– Tror största skillnaden är tempot, både med och utan boll.

Har du satt upp någon egen tidsram för när det vore realistiskt att få göra A-lagsdebut?

– Jag hoppas att få chansen så snart som möjligt. Allt jag kan göra är att ge allt på träningar och matcher, så får tränarna avgöra när jag är redo.

Hur ser man som ung spelare utav idag på en karriär utomlands, samt vilket vore drömlandet att få bli utomlandsproffs i?

– Jag tror många unga lockas utav tanken av att gå utomlands tidigt, men det är inget jag tänker på just nu. Någon gång i framtiden vill jag gärna spela i Premier League, som jag tycker är den bästa ligan i världen.

Vi avslutar med fem snabba frågor:

Har du något favoritlag (förutom HIF)?

– Inget favoritlag, men jag gillar Chelseas sätt att spela.

Nämn tre favoritplatser i Helsingborg?

– Olympia, filbornaskolans café och haket

Vad lyssnar du på?

– Har ingen speciell musikstil, lyssnar på det mesta.

Finns det något i MP3-spelaren, alternativt CD-stället som du behöver mörka?

– Nej inget jag skäms över 🙂:)

Vad tycker du om stämningen på Olympia?

– När 37:an är full, då har HIF allsvenskans bästa fans.