Mohammed Abubakari klar för HIF

Efter några veckors spekulerande står det så äntligen klart att mittfältaren Mohammed Abubakari är klar för spel med HIF

31-åringen från Ghanas näst största stad, Kumasi, kommer närmast från BK Häcken där han anslöt inför den allsvenska säsongen 2015. Han hade dessförinnan representerat Åtvidabergs FF i tre säsonger.

Annars var det i Feyenoord Academy Ghana han startade sin karriären som 10-åring. Mellan 13 och 18 års ålder lade han många timmar på att resa mellan Rotterdam i Holland och hemlandet Ghana, då akademin i Ghana har ett samarbete med den holländska storklubben Feyenoord. Som 18-åring flyttade Abubakari till Rotterdam och spelade med Feyenoord fram till 2007. Han fick under åren i Holland testa på de flesta positionerna på mittfältet, men skolades till slut till en central, defensivt inriktad mittfältare.

Efter tiden i Holland flyttade Abubakari till Grekland och Panserriakos. En tid som blev lyckosam för honom, då han var med och tog upp laget till högstadivisionen. Succén i Panserriakos ledde till att PAOK fick upp intresset för Abubakari och 2009 värvades han till den grekiska storklubben. Efter tre säsonger i Grekland värvades han till Sverige och Åtvidaberg. Han hade en lyckosam tid i “Åtvid”, där han spelade 84 matcher och gjorde sex mål.

Mittfältaren har dessutom tre U23-landskamper på sitt konto och går ständigt runt med målet att utvecklas som fotbollsspelare och att bidra till klubben.

Kontraktet lyder på 3+1 år och därmed är en viktig pusselbit i lagbygget, inför kommande säsong, på plats.

Välkommen till HIF Mohammed Abubakari!